Na ostatnim posiedzeniu FTD dyskutowano o wprowadzeniu kalkulatora stawek za przewóz towarów. Zarządzanie kalkulatorem i wpisywanie aktualnych danych przejęłoby KAS. Kalkulator przewidywałby 6% marżę dla przewoźników. Podobne rozwiązanie wprowadzono już na Węgrzech.
Polecamy także:
Paliwo, koszty osobowe, a także utrzymanie pojazdów to 3 główne filary wydatków, jakie firmy ponoszą prowadząc działalność transportową. W Niemczech, Holandii, Belgii czy Francji na pierwszym miejscu znalazły się koszty zatrudnienia kierowców. W Polsce natomiast, według najnowszego raportu KE kluczowy wydatek przewoźnika to „płynne złoto”.
Branża transportowa negocjuje z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie proponowanych zmian w ustawie o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym - które mają dostosować przepisy do unijnego pakietu mobilności. W wyniku pierwszej propozycji zmian, koszty dla przewoźników mogłyby wzrosnąć nawet o 30 mld złotych rocznie.
Według PZPM w czerwcu 2021 r. liczba zarejestrowanych aut dostawczych w stosunku do 2020 r. wzrosła o 31,2 proc., a ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t aż o 76 proc. Jednocześnie, jak podaje GITD, wyhamowała dynamika przyznawania licencji przewoźnikom. Oznacza to, że polskie firmy transportowe gwałtownie zwiększają swoje floty.
Analiza danych systemów monitoringu aut w 2020 r. pokazała jak pandemia odbiła na ruchu pojazdów ciężarowych. Po spokojnym początku roku 2020, w kwietniu z powodu koronawirusa, transport dopadł pierwszy kryzys. W lipcu, a potem w ostatnim kwartale straty udało się odrobić, ale niepokój względem przyszłości pozostał. To były trudne miesiące dla europejskiego transportu. Przewoźnicy oprócz zmieniających się z dnia na dzień obostrzeń, mierzyli się z widmem zbliżającego się brexitu, obawami związanymi z pakietem mobilności i brakiem rąk do pracy.
Weszły w życie przepisy drugiej specustawy z pomocą dla przedsiębiorców. Ustawa przedłużyła ważność szkoleń kierowcy, kodu 95 i prawa jazdy, wprowadziła wakacje składkowe dla średnich firm oraz złagodziła procedurę dotyczącą ogłaszania upadłości.
Co trzeci polski produkt eksportowy jedzie do Niemiec. Jak bardzo więc spowolnienie w gospodarce widoczne u sąsiada zza Odry, wpłynie na kondycję polskich przewoźników? Z uwagi na wielkość obrotów handlowych między naszymi państwami, polscy przedsiębiorcy powinni bacznie obserwować sytuację na rynku niemieckim. Jak będzie?
Przygotowywane w UE przepisy o pracownikach delegowanych mogą zachwiać polską branżą transportową, która i tak boryka się z wieloma problemami, jak choćby rosnącą konkurencją litewskich przewoźników czy narastającym brakiem kierowców. Sytuacja nie jest najlepsza, bo zadłużenie branży rośnie z roku na rok. Długi polskich przewoźników wynoszą 925 mln złotych – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów opublikowanych w raporcie „Polski transport hamowany przez unijne przepisy i rekordowe długi”.
Czy telematyka transportu to dziedzina, która daje firmom przewagę na rynku? Dzisiaj odpowiedź brzmi - nie. To konieczność. Bez niej duże firmy nie byłyby konkurencyjne w branży. Jakie możliwości oferuje?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »