Nowe rozporządzenie wprowadza zasadę, zgodnie z którą ustalenie ryzyka występowania naruszeń następować będzie na podstawie analizy wyników kontroli drogowych. Sprawdź pozostałe zmiany.
Od 7 listopada br. zaczną obowiązywać nowe przepisy o drogowych kontrolach technicznych. Najważniejsza zmiana polega na wprowadzeniu podziału na kontrole wstępne i szczegółowe. Jeżeli wyniki tej pierwszej będą niezadowalające wówczas pojazd zostanie skierowany na kontrolę szczegółową w mobilnej stacji kontroli. Sprawdź o czym należy pamiętać.
Warto przechowywać dowody z kontroli ITD, które potwierdzają, że nałożona została na kierowcę lub firmę kara. Przy kolejnych kontrolach nie można ukarać za to samo. Uwaga: dotyczy to zarówno polskich służb, jak i zagranicznych.
Kontrole techniczne zostaną podzielone na wstępne i szczegółowe. Kontrolujący podejmie decyzję o skierowaniu pojazdu, przyczepy lub ciągnika kołowego na szczegółową kontrolę na podstawie wyników badania wstępnego. GITD będzie kontrolował 5% pojazdów rocznie. Zmiany wejdą w życie w tym roku!
Jeśli kierowca rozpocznie odpoczynek za późno, zapewne otrzyma karę od ITD. Otóż, Inspektor policzy tylko te godziny odpoczynku, które mieszczą się w okresie rozliczeniowym. Pozostałych już nie. Są jednak i plusy tak rygorystycznych przepisów. Kierowca, który wcześniej odbiera odpoczynek, może rozpocząć kolejny cykl pracy, nie czekając na upływ doby pracowniczej. Stosując się do przepisów efektywniej wykorzystuje czas pracy!
Ubiegłoroczna duża nowelizacja ustawy o transporcie drogowym określiła, że przepisy wykonawcze do niej, muszą zostać znowelizowane w przeciągu roku. Co to oznacza? Że musi być przygotowane nowe rozporządzenie o kontroli ITD. Do kiedy? Do 3 września 2019 r. Z projektu wynika, że najważniejszą zmianą jest wprowadzenie możliwości przeprowadzenia podczas jednej kontroli - kilku postępowań kontrolnych (np. czasu pracy, ADR) skutkujących wydaniem dwu lub więcej protokołów. Sprawdź inne proponowane zmiany w nowym rozporządzeniu o kontroli ITD.!
Zdarza się, że firma ma dodatkowe zlecenia i aby je wykonać, potrzebuje skorzystać z pojazdów innej firmy transportowej. O jakie dokumenty trzeba zadbać w takiej sytuacji, żeby nie mieć problemów w czasie kontroli ITD?
Zapisy z tachografu i inne dokumenty, potwierdzające, co kierowca robił (zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu, wnioski urlopowe, zwolnienia lekarskie) muszą stanowić jeden ciąg. Co robić gdy kierowca włoży kartę do tachografu trochę później niż powinien albo wyjmie ją odrobinę wcześniej niż trzeba. Sprawdź.
Jak często należy sczytywać dane z karty kierowcy. Jak liczyć ten termin 28 dni? Sprawdź poradę eksperta!
Firma ma 28 dni kalendarzowych na zgłoszenie wszelkich zmian danych widniejących w licencji, zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika lub zaświadczeniu na przewozy na potrzeby własne. Jednak po przekroczeniu tego terminu też można uniknąć kary. Sprawdź jak!
Kierowca zatrudniony na zlecenie ma obowiązek przedstawiać firmie rejestr przepracowanych godzin. Zwracaj uwagę, czy jest to tyle samo godzin, ile wynika z ewidencji czasu pracy kierowców.
Sądy administracyjne wskazują, że używane powszechnie przez ITD. wagi SAW 10 C nie mogą służyć do pomiaru masy pojazdów, których liczba osi jest większa niż trzy. Dyskusyjne jest też ustalanie masy rzeczywistej pojazdów przy użyciu tylko jednej pary wag. Na te dwa podstawowe problemy z ważeniem pojazdów w Polsce nakłada się jeszcze jeden – polskie drogi są wciąż niedostosowane do unijnego obciążenia 11,5 tony na oś. Stąd tak duża liczba przeciążeń i kar! Przedstawiamy problemy polskiego transportu wagi ciężkiej.
Ministerstwo Infrastruktury zrezygnowało z planów przekazania sieci fotoradarów i mobilnych rejestratorów z ITD do policji. Urządzenia nadal będą zarządzane przez CANARD należący do GITD.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że drogówka przejmie od ITD obsługę fotoradarów i kamer kontrolujących przejazd na czerwonym świetle. Z kolei ITD zacznie od 3 listopada zarządzać siecią opłat drogowych viaToll.
Związkowcy z Inspekcji Transportu Drogowego chcą wejść w spór zbiorowy z pracodawcą. Punktem zapalnym jest sprawa podwyżki wynagrodzeń. Co to oznacza dla kierowców? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »