Filtruj treść
Filtruj

Odwołanie kursu w międzynarodowym przewozie osób

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

Dodano: 1 kwietnia 2022
Pytanie:  Firma transportowa posiada zezwolenie na realizacje międzynarodowej linii P-M, gdzie zaznaczono realizację linii codziennie. W związku z pandemią i mniejszą liczbą pasażerów, absencją personelu czy awarią samochodu - zdarzają się sytuacje, że firma nie zawsze może realizować kurs codziennie. W związku z tym: czy firma zmieniać zezwolenie na danej linii? Jeżeli tak, to czy można zmieniać co tydzień zezwolenie? Czy dworzec autobusowy może naliczać opłaty za wyjazdy, które były odwołane z wymienionych przyczyn?
Odpowiedź: 

Jeżeli w trakcie realizacji usług firma dojdzie do wniosku, że siatka połączeń jest zbyt gęsta i jej dalsze utrzymywanie w takim zakresie jest ekonomicznie nieuzasadnione, należy zgłosić zmiany do organu. Nie ma określonego limitu zmian jakie firma może dokonywać w trakcie realizacji usług wynikających z zezwolenia. Istotne jest wyłącznie to, aby poinformować organ o dokonywanych zmianach w zakresie szeroko rozumianego rozkładu jazdy.

Usługa powszechna

Co istotne, usługa regularnego przewozu drogowego osób jest usługą powszechną. Jeżeli usługa przewozowa nie będzie wykonywana, to powstaje szereg roszczeń do przewoźnika pochodzących od pasażerów. Na tą okoliczność firma musi zwracać uwagę, bowiem nie zawsze jest tak, że tylko pasażer z biletem może mieć roszczenia do przewoźnika. Bardzo wiele zależy od treści regulaminu określonego przez przewoźnika.

Ryzyko przedsiębiorcy

Sytuacje szczególne opisane w treści zapytania są w zasadzie wpisane w ryzyko przedsiębiorcy i nie mają one wpływu na treść zezwolenia.

Przepisy nie precyzują co zrobić w takiej sytuacji w kontekście zgłoszenia zmian do organu. Jednakże z przyczyn obiektywnych, ewentualne zawiadomienie organu o niewykonaniu konkretnego przewozu nie ma większego sensu. Bowiem w dacie otrzymania takiej informacji przez organ, może się okazać, że przyczyna uniemożliwiająca wykonywanie przewozu już ustała. Chodzi tutaj jednak wyłącznie o trudności incydentalne.

Rentowność danej linii

Z kolei, jeżeli mówimy o braku rentowności przewozów wywołanych przez COVID-19, to sytuacja wygląda już nieco inaczej.

Taka przeszkoda nie jest przeszkodą incydentalną, ale z całą pewnością jest przeszkodą przemijającą. W takiej sytuacji - w zgodzie z art. 15n ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z przeciwdziałaniem, zapobieganiem i zwalczaniem COVID-19 (…) - przewoźnik u którego wystąpił spadek rentowności przewozów, będący skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności, związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, nie musi stosować warunków wynikających z zezwolenia pod warunkiem, że niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od warunków określonych w zezwoleniu przekaże on organowi, który udzielił zezwolenia, informacje o zastosowanych odstępstwach, a także poda je do publicznej wiadomości, przez ogłoszenia na wszystkich wymienionych w rozkładzie jazdy przystankach lub dworcach.

Uwaga

Pod pojęciem przeciwdziałania COVID-19 - w myśl art. 2 wspomnianej wyżej ustawy - należy rozumieć wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych.

Zatem, w mojej ocenie, tylko obiektywne okoliczności wykazujące związek między przeciwdziałaniem a spodkiem rentowności, mogą stanowić podstawę do zastosowania tego odstępstwa. 

Opłaty dworcowe

Jeżeli chodzi o opłaty dworcowe, to niestety wynikają one wprost z umowy z zarządzającym dworcami/przystankami.

Ważne:

Nawet w przypadku braku realizacji przewozów, zarządzający zapewnia dyspozycyjność miejsca.

Można próbować wykorzystać przepisy Kodeksu cywilnego w odniesieniu do negocjacji warunków finansowych umowy w związku z nadzwyczajną zmianą stosunków, czyli w ramach tzw. klauzuli rebus sic stantibus. Tutaj niestety niezbędna jest analiza umowy.

Zachęcam do kontaktu z GITD, bowiem organ, w ramach prowadzonych dyżurów, wyjaśnia pewne kwestie techniczne i wskaże na możliwość korzystania z uprawnień.

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x