Filtruj treść
Filtruj

Dlaczego włożenie karty przerywa odpoczynek?

Autor: Adam Janus

Dodano: 23 listopada 2021
Dlaczego włożenie karty przerywa odpoczynek?
Pytanie:  Kierowca na czas odpoczynku dziennego wyjmuje swoją kartę z tachografu i opuszcza pojazd. Po powrocie wkłada ją do tachografu robiąc wpis manualny za okres nieobecności. W trakcie analizy czasu pracy okazało się, że czynność wkładania/wyjmowania karty oznaczona jest jako „inna praca” i tym samym automatycznie przerywa ona odpoczynek. Powoduje to podzielenie odpoczynku na kilka nienormatywnych części. System kontrolny takie przypadki zarejestruje jako „odpoczynek skrócony” lub „brak prawidłowego odpoczynku”. Kierowca argumentuje, że ma prawo wyjmować kartę z tachografu gdy opuszcza pojazd, ponadto karta jest jego własnością. Na jaki przepis się powołać, żeby zdyscyplinować kierowcę do wyeliminowania takich zachowań? Co zrobić, żeby odpoczynek – który faktycznie nie jest przerywany – był tak również odnotowywany na tachografie?
Odpowiedź: 

Wyjęcie karty kierowcy podczas odpoczynku nie jest traktowane jako przerwanie odpoczynku dziennego lub tygodniowego. Natomiast w pewnych wyjątkowych okolicznościach może faktycznie dojść do jego przerwania zarejestrowaniem tzw. innej pracy. Wskazana nieprawidłowość może wynikać z ustawień konfiguracyjnych programu do analizy czasu pracy kierowcy. I od tego ostatniego elementu należy zacząć rozwiązanie tego problemu.

Zasady odbierania odpoczynków kierowcy zostały określone w przepisach rozporządzenia 561/2006 (WE) oraz w ustawie o czasie pracy kierowców.

Odpoczynek kierowcy musi stanowić nieprzerwany okres podczas którego kierowca powinien swobodnie dysponować swoim czasem. Swobodne dysponowanie czasem oznacza, że kierowca nie może jechać pojazdem, ani też wykonywać żadnych innych prac.

Z odpoczynkiem kierowcy związana jest kolejna kwestia dotycząca zapisu aktywności kierowcy na jego karcie. Zasady obsługi tachografu, używania kart kierowców oraz zapisu aktywności wynikają głównie z przepisów rozporządzania 165/2014 (UE).

Zgodnie z aktualnymi przepisami zasadą jest rejestracja całej aktywności kierowcy na jego karcie lub wykresówce, a zapis powinien być dokonywany automatycznie przez tachograf lub w drodze tzw. wpisów manualnych (ręcznych).

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jak sprawdzić czy błędu nie powoduje program do analizy czasu pracy?

Jak krok po kroku zmienić ustawienia w aplikacji, żeby nie wykazywała „innej pracy”?

Uwaga

Odpoczynek musi być zarejestrowany za pomocą piktogramu „łóżko” i może być odnotowany zarówno w sposób automatyczny lub ręczny.

Czy włożenie karty przerywa odpoczynek?

Odpoczynek nie może być przerwany innymi aktywnościami kierowcy. Z punktu widzenia przepisów mówiących o użytkowaniu tachografów i kart kierowców samo włożenie lub wyjęcie karty „na odpoczynku” - nie powoduje jego przerwania.

Uwaga

Natomiast może dojść do przerwania odpoczynku w sytuacji zarejestrowania przez kierowcę podczas tej czynności np. co najmniej jednej minuty „innej pracy”.

Zarejestrowanie na tachografie „innej pracy” stanowi już przerwanie odpoczynku i może mieć wpływ przy analizę prawidłowości wykorzystywania odpoczynków.

Należy zaznaczyć, że z zasady działanie kierowcy może być prawidłowe, ponieważ w sytuacji oddalenia się od pojazdu i braku możliwości korzystania z tachografu kierowca ma prawo wyjęcia karty z tachografu. Następnie ma też obowiązek zarejestrowania w trybie wpisu manualnego swojej aktywności przy kolejnym włożeniu karty do tachografu.

Dlatego należy przeanalizować dokładnie zapis na karcie kierowcy oraz porównać go z zapisem tachografu.

Natomiast samo wyjęcie lub włożenie karty do tachografu nie przerywa odpoczynku kierowcy.

Czy problemem jest program?

Jeżeli mamy taką sytuację, to w programie do analizy czasu pracy kierowców, należy zrobić symulację i sprawdzić czy naruszenie faktycznie występuje lub czy jest to tylko wskazanie programu.

Pamiętajmy, że aplikacja jest narzędziem pomocniczym do analizy i służy tylko pomocniczo w pewnych kwestiach - natomiast decydującym faktem o naruszeniu lub jego braku jest wydruk z tachografu.

Jak wykonać symulację?

Należy wykonać raport z programu i porównać go z wydrukiem z tachografu. W takiej sytuacji może się okazać, że zarówno program, jak i wydruk - wskazują naruszenie w postaci przerwania odpoczynku. Oznacza to konieczność przeszkolenia kierowcy w zakresie prawidłowej obsługi tachografu oraz w zakresie norm czasu pracy.

Natomiast może okazać się, że program pokaże naruszenie (przerwanie odpoczynku), ale na wydruku takiego naruszania nie będzie.

Oczywiście analiza wydruku nie jest łatwa i może stanowić spory problem. Wyjściem z sytuacji jest albo zgłoszenie się do specjalistów o pomoc, albo wykonanie pewnej symulacji.

Symulacja zmiany ustawień

  1. Wykonaj raport naruszeń kierowcy, który pokazuje naruszenie. Zapisz ten raport lub go wydrukuj.
  2. Wejdź w ustawienia programu i przeanalizuj ustawienia. Każdy program do analizy pracy kierowcy ma dużą liczbę ustawień, z których znaczna część ma domyślnie ustawione tzw. ustawienia fabryczne. W ustaleniach fabrycznych najczęściej włożenie/wyjęcie karty z tachografu przerywa odpoczynek kierowcy, dlatego system pokazuje błędy (natomiast sama ta czynność nie stanowi przerwania odpoczynku).
  3. W ustawieniach odznacz opcję odpowiedzialną za traktowanie tej czynności jako przerwanie odpoczynku – wszystkie programy niezależnie od jego rodzaju, czy też wersji, mają taką funkcję.
  4. Po odznaczaniu w programie tej funkcji i ewentualnym zapisaniu nowych ustawień (zależy od programu) jeszcze raz pobierz plik z karty kierowcy i wykonaj ponowny raport naruszeń.
  5. Jeżeli naruszenie zniknie, to będzie oznaczało, że  program pokazywał naruszenie, ponieważ jego ustawienia były tak skonfigurowane. Pozostaw aplikację w takim ustawieniu.
  6. Jeżeli okaże się, że naruszenie w dalszym ciągu jest wykazywane, należy podjąć natychmiastowe działania - ponieważ za nieprawidłowe odpoczynki kierowcy odpowiada także firma. Trzeba ponownie przeszkolić kierowcę oraz wzmóc nadzór nad jego pracą w celu wyeliminowania nieprawidłowości.

Czy dochodzi do naruszenia?

Podsumowując - najprawdopodobniej nie dochodzi w przedstawionej sytuacji do naruszenia przepisów. Samo włożenie i wyjęcie karty z tachografu nie stanowi przerwania odpoczynku. Kierowca podczas opuszczenia pojazdu ma przecież prawo do wyjęcia karty z tachografu, a następnie ręcznego dokonania wpisu aktywności niezarejestrowanych przez tachograf.

Przepisy o oddaleniu się kierowcy

  • art. 34 ust. 3 UE 165/2014: Jeżeli w wyniku oddalenia się od pojazdu kierowca nie jest w stanie używać tachografu zainstalowanego w pojeździe, to okresy, o których mowa w ust. 5 lit. b) ppkt (ii – inna praca), (iii- dyspozycyjność) oraz (iv – odpoczynek, przerwa urlop, zwolnienia lekarskie):

a) jeśli pojazd wyposażony jest w tachograf analogowy – wprowadza się na wykresówkę ręcznie, w drodze automatycznej rejestracji lub innym sposobem, czytelnie i nie brudząc wykresówki; lub

b) jeśli pojazd wyposażony jest w tachograf cyfrowy – wprowadza się na kartę kierowcy przy użyciu urządzenia do manualnego wprowadzania danych, w jakie wyposażony jest tachograf.

Państwa członkowskie nie nakładają na kierowców obowiązku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu.

Art. 4 lit. f WE 561/2006: „dzienny okres odpoczynku” oznacza dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny dzienny okres odpoczynku” lub „skrócony dzienny okres odpoczynku”

Przeważnie w takiej sytuacji naruszenia generowane przez aplikację wynikają z jej nieprawidłowych ustawień, które należy zweryfikować w pierwszej kolejności.

Uwaga

Gdyby jednak okazało się, że naruszenie faktycznie występuje, to wtedy firma zobowiązana jest do zdyscyplinowania kierowcy w zakresie przestrzegania norm czasu pracy. W grę wchodzi zarówno doszkolenie go, jak też różnego rodzaju działania dyscyplinujące, które zależą od formy współpracy z kierowcą.

Jeżeli kierowca jest zatrudniony na umowę o pracę to można sięgnąć po środki określone w Kodeksie pracy. Jeśli natomiast pracuje na umowę zlecenie lub jest na tzw. samozatrudnieniu - to trzeba stosować wyłącznie środki dyscyplinujące wskazane w danej umowie wiążącej kierowcę z firmą.   

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
Słowa kluczowe:
karta do tachografu

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x