Filtruj treść
Filtruj

Program 4Trans sugeruje naruszenie – jakiego przepisu?

Autor: Adam Janus

Dodano: 6 marca 2023
Program 4Trans sugeruje naruszenie – jakiego przepisu?
Pytanie:  Mamy problem z rozliczeniem czasu pracy kierowców. Polega on na tym, że: po 100 godz. wolnego kierowca dojechał do ciężarówki i manualnie dokonał wpisu do tachografu: 5 godz. innej pracy - 45 min przerwy - 5 godz. innej pracy - i 9 godz. odpoczynku (bez jazdy). W przypadku drugiego kierowcy wpis wyglądał tak: 5 godz. dyspozycji - 45 min. przerwy - 5 godz. dyspozycji i 9 godz. odpoczynku (bez jazdy). Program 4 Trans zasygnalizował naruszenie w postaci „skrócenie odpoczynku dziennego o 2 godziny”, sugerując, że odpoczynek powinien wynosić minimum 11 godzin. Program wskazuje, że naruszony został przepis ustawy o czasie pracy kierowców. Jaki artykuł ustawy przepis ustawy został naruszony w przypadku gdy w zapisie nie było „jazdy”, a wyłącznie „inna praca” lub „dyspozycja”, a kierowca zrealizował 9 godzinny odpoczynek?

Tutaj rodzi się też paradoksalna sytuacja wynikająca z faktu, iż do kierowców mają zastosowanie zarówno przepisy rozporządzenia 561/2006 (WE), jak i przepisy ustawy o czasie pracy kierowców.

Paradoks polega na tym, że odpoczynek kierowcy tzw. skrócony lub odpoczynek w załodze (czyli minimum 9 godzinny) przysługuje kierowcy, który wykonuje przewóz drogowy pojazdem podlegającym przepisom rozporządzenia 561/2006 (WE) – z obowiązkiem stosowania tachografu.

Natomiast jak wynika z pytania - dojazd do pojazdu z tachografem odbywał się pojazdem bez tachografu, do którego z kolei mają zastosowanie przepisy ustawy o czasie pracy kierowcy, która przewiduje wyłącznie 11 godzinny odpoczynek dzienny (art. 14 ust. 1 ustawy).

Przeczytaj także:

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie wpływ na powstanie naruszenia ma forma zatrudnienia kierowcy oraz sposób dojazdu do pojazdu?

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Zyskaj dostęp do wszystkich płatnych treści na portalu

  • Aktualności o zmianach przepisów transportowych zawsze będziesz na bieżąco
  • Interpretacji przepisów zawsze z komentarzem, z którego wszystko jasno wynika
  • Konsultacji z ekspertami pytasz i otrzymujesz odpowiedzi
  • Dobrych praktyk transportowych rekomendowanych przez kancelarie sposobów postępowania, które warto naśladować
  • Telefonicznego dyżuru eksperta osobiście zadaj pytanie a natychmiast otrzymasz rozwiązanie
  • Edytowalnych wzorów dokumentów każdy przygotujesz w kilka minut
  • E-biblioteki z najnowszymi e-raportami branżowymi do pobrania

Logowanie

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x