Dla wyspiarskiego kraju jakim jest Malta, powrót ciężarówek co 8 tygodni, jest zadaniem kosztownym oraz obciążającym dla środowiska. Złożona przez ten kraj skarga do TSUE zostanie rozpatrzona dopiero w 2024 r., ale obecnie rzecznik TSUE zabrał głos w tej sprawie.
Przeczytaj także:
Zapraszamy na szkolenie poświęcone zmianom prawnym w transporcie w 2002 r. Podczas szkolenia przedstawione zostały najważniejsze zmiany prawne, jakie zaczynają obowiązywać w bieżącym roku. Są to: zmiany w transporcie od 2 lutego (pakiet mobilności), nowe zasady delegowania, nowelizacja przepisów o czasie pracy oraz nowości w szkoleniach kierowców.
W mijającym tygodniu przede wszystkim pisaliśmy o przepisach wdrażających pakiet mobilności: nowych zasadach wyznaczania jazdy w nocy, obowiązku wyznaczenia zarządzającego transportem przy transportach busami do 3,5 t, wpisywania symbolu kraju a tachografie itd. Zapraszamy także do zapoznania się z poradami ekspertów wyjaśniającymi – czy pakiet mobilności dotyczy transportów na potrzeby własne busami i czy da się ominąć obowiązek powrotu do kraju co 8 tygodni. Zapraszamy też do pobrania dwóch nowych ebooków.
Zapraszamy na szkolenie video przedstawiające zmiany wynikające z pakietu mobilności, jakie zaczęły obowiązywać od lutego 2022 r.
Zmiany w polskich przepisach, związane z pakietem mobilności, zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Przedstawiamy, kiedy dokładnie zaczną obowiązywać.
Zapraszamy na bezpłatne webinarium przedstawiające obowiązki firm transportowych wynikające z Pakietu Mobilności. W programie m.in.: obowiązkowe powroty pojazdów (co 8 tygodni) i kierowców (co 4 tygodnie) do kraju, zmiany w rejestracji pracowników delegowanych (rejestr IMI), licencje dla pojazdów o dmc do 3,5 t, rozszerzenie zadań zarządzających transportem, nowe kary za nowe naruszenia przepisów. Zapraszamy na szkolenie z możliwością zadawania pytań.
Przedstawiamy zmiany w wynikające z tzw. II etapu pakietu mobilności – w zakresie ustawy o czasie pracy kierowców. Nowości to: uznanie kierowców na trasach międzynarodowych za delegowanych (a nie przebywających w podróży służbowej) oraz wprowadzenie nowego sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Doprecyzowano też, że przerwa 45-minutowa może być zaliczona do dyżuru. Sprawdź pozostałe zmiany.
Zmiany w wynikające z tzw. II etapu pakietu mobilności wprowadzone zostały poprzez zmianę dwóch ustaw: o transporcie drogowym oraz o czasie pracy kierowców. W tym artykule przedstawiamy nowelizację tej pierwszej.
Prezydent 27 stycznia 2022 r. podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców. Dzień wcześniej ostateczny kształt nowelizacji został przyjęty przez Sejm, który zaakceptował prawie wszystkie (15 z 16) poprawki wprowadzone do ustawy przez Senat. Sprawdź czego dotyczyła jedyna odrzucona poprawka.
Od 2 lutego br. zacznie obowiązywać druga część przepisów pakietu mobilności, a 21 lutego trzecia. Oznacza to bardzo ważne zmiany i dla firm transportowych, i dla kierowców. Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o delegowanie kierowców. Przedstawiamy wszystkie nowe obowiązki.
Polscy kierowcy i przewoźnicy muszą wdrożyć następujące zmiany.1. Od 2 lutego 2022 r.
2. Od 21 lutego 2022 r.:
Z artykułu dowiesz się:
Jakie zmiany zaczną obowiązywać od 2 i 21 lutego br?
Na czym będą polegały nowe zasady delegowania kierowców?
Jakie będą nowe obowiązki kierowców (np. symbol kraju) oraz jakie powstaną w związku z tym problemy?
Jakie zmiany obejmą transport do 3,5 t?
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym i ustawy o czasie pracy kierowców mająca na celu dostosowanie krajowych przepisów do pakietu mobilności. Co zmieniło się w porównaniu do poprzedniego projektu?
Zmieniono regulacje dotyczące czasu pracy w nocy – ograniczenie maksymalnego wymiary czasu pracy będzie odnosiło się nie do okresu doby, lecz do okresu pomiędzy dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu
Uznano, że kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe nie będą w podróży służbowej w rozumieniu art. 7751 Kodeksu pracy wskazując, że powołany przepis wskazuje na incydentalny w stosunku do pracy umówionej i wykonywanej zwykle w ramach stosunku pracy, tymczasowy i krótkotrwały charakter podróży służbowej.
Z artykułu dowiesz się o:
Zmianach jakie wprowadzono do pierwotnego projektu - dostosowującego krajowe przepisy do wymogów pakietu mobilności 2022 r.
Nowych uprawnieniach ITD do kontroli ciężarówek o dmc od 2,5 tony
Nowej definicji podróży służbowej
Zasadach przywracania reputacji zarządzającego
Zmianach odnośnie bazy eksploatacyjnej oraz przechowywaniu dokumentów
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »