Począwszy od 1 marca 2022 r. ustawa o transporcie drogowym nie ogranicza możliwości wyznaczania zarządzającego transportem na podstawie umowy cywilnoprawnej wyłącznie w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców. Ten przepis (art. 7c ustawy o transporcie drogowym) został zmieniony, bowiem był niezgodny z art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE.
Przeczytaj także:
Zarządzający transportem, którzy utracili prawo do kierowania operacjami transportowymi, mogą wrócić do zawodu, jeśli spełnią wymagane warunki. Jednym z nich jest zaliczenie szkolenia. Właśnie ukazało się rozporządzenie, które określa, jak ma ono wyglądać. Sprawdź, ile będzie trwać i kosztować?
Z artykułu dowiesz się:
Zarządzający transportem ma w sposób rzeczywisty i ciągły zarządzać operacjami transportowymi firmy.
Warunek rzeczywistego związku zarządzającego transportem z przedsiębiorstwem jest spełniony przede wszystkim, gdy sam przedsiębiorca będący właścicielem lub udziałowcem odpowiada za operacje transportowe. W takim przypadku jest osobą bezpośrednio zaangażowaną w pracę własnej firmy.
Zarządzającym może być także każdy pracownik spełniający odpowiednie wymagania i mający w zakresie obowiązków zarządzanie operacjami transportowymi.
Zarządzającego transportem nie uwolni od kary fakt, że w dniu, gdy przeprowadzono kontrolę, nie pracował. Musi tak organizować pracę przedsiębiorstwa, by także podczas jego nieobecności wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Nie może się uwolnić od odpowiedzialności, twierdząc, że coś nie należało do jego obowiązków - jeśli był jedynym zarządzającym w firmie – tak wynika z wyroku WSA.
W przepisach przewidziano, że zarządzający transportem musi zarządzać operacjami transportowymi w sposób „ciągły i rzeczywisty". To wiąże się z koniecznością zapewnienia takiej organizacji transportu, by warunki wynikające z przepisów były spełnione także podczas nieobecności zarządzającego. Dni wolne od pracy czy też czasowa nieobecność osoby zarządzającej transportem nie powodują, że na ten okres zawieszone są wynikające z przepisów obowiązki i normy dotyczące wykonywania transportu.
Zapraszamy na bezpłatne webinarium pt. Zmiany w pracy zarządzających transportem po wejściu w życie Pakietu Mobilności. Webinar składa się z 45-minutowej prelekcji eksperta oraz 15-minutowej sesji odpowiedzi na pytania uczestników. Termin: 8 marca 2022 r. o godz. 12:00-13:30.
Starosta przesłał do firmy zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli w zakresie weryfikacji spełniania przez przedsiębiorcę wymogów będących podstawą do wydania zezwolenia na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. W jednym z załączników jest „Oświadczenie o fakcie ukarania (bądź nie ukarania) za poważne naruszenia art. 6 ust. 1 lit. b (WE) nr 1071/2009, w tym najpoważniejsze naruszenie określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009”. Są tam załączone dwa oświadczenia, jedno dla zarządzającego transportem, a drugie dla właściciela. W naszej firmie zarówno zarządzający transportem oraz właściciel byli wcześniej ukarani mandatem 500 zł za niewyposażenie kierowcy w wypis z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Czy to mieści się w definicji poważnego naruszenia i najpoważniejszego naruszenia?
Naruszenie kwalifikowane na przedsiębiorcę jako lp. 12 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym (Niewyposażenie kierowcy w dokumenty, o których mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym - za każdy dokument) oraz na zarządzającego transportem pod lp. 1.1 załącznika nr 4 ww. ustawy) niewyposażenie kierowcy w wypis z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego) – nie podlegają ocenie dobrej reputacji, czyli nie są kwalifikowane według kategorii naruszeń (NN, BPN, PN).
Wobec tego, jeżeli w określonym okresie czasu, były stwierdzone tyko wskazane w pytaniu naruszenia, w załączonych oświadczeniach należy zaznaczyć rubrykę dotyczącą niekaralności zarówno za naruszenia o kategorii najpoważniejszych naruszeń (NN) jak i pozostałych kategorii (BPN i PN).
Zakładamy firmę i staramy się o nadanie licencji transportowej na przewóz osób. Czy jako osoba zarządzająca transportem (posiadam certyfikat kompetencji), mogę być jednocześnie kierowcą? Licencja ma być wydana na bus do 9 osób włącznie z kierowcą. Jak powinna być sformowana umowa, czy na osobę zarządzającą firmą czy z kierowcą? Pytanie dotyczy również rozliczania czasu pracy kierowcy – skoro jest to samochód osobowy, czy trzeb prowadzić ewidencję czasu pracy?
W firmach wykonujących przewozy na potrzeby własne przepisy nie wymagają wyznaczania osoby zarządzającej transportem i zgłaszania jej do jakichkolwiek organów. Jednak w interesie szefa takiej firmy jest wyznaczenie osób odpowiedzialnych za uchybienia przewidziane w taryfikatorze, bo inaczej sam będzie płacił kary. Dlaczego warto wyznaczyć zarządzającego?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »