Od 1 marca sporym modyfikacjom ulegną taryfikatory kar za naruszenia transportowe. Przyczyną nowelizacji była konieczność dostosowania przepisów do postanowień pakietu mobilności. Nowością jest objęcie taryfikatorami busów o dmc powyżej 2,5 t, możliwość dosłania danych podczas kontroli, dodanie nowych kar m.in. za odpoczynek 45 godz. w kabinie. Zabrakło natomiast wprowadzenia ograniczenia maksymalnej wysokości kary dla kierowcy (jest nieograniczona!). Omawiamy zmiany w taryfikatorach kar.
Nowelizacja nie podniosła górnej granicy kar za naruszenia stwierdzane podczas jednej kontroli. Tak jak poprzednio wobec zarządzającego transportem limit kary z jednej kontroli nie może przekroczyć 3 000 zł, a na firmę 12 000 zł na kontroli drogowej. Natomiast w trakcie kontroli w firmie może być to od 15 000 zł do 30 000 zł. Wysokość kary w tym ostatnim przypadku uzależniona jest od ilości zatrudnionych kierowców.
Kolejną nowością jest objęcie taryfikatorami kar także pojazdów o dmc powyżej 2,5 tony, co oczywiście będzie dotyczyło tylko ruchu międzynarodowego. Konsekwencją tego już od 21 maja tego roku, będzie możliwość ukarania kierowcy, zarządzającego i firmy dysponującej mniejszymi pojazdami - busami, a nie tak jak dotychczas wyłącznie powyżej 3,5 tony.
Dodatkowo kontrolerzy ITD dostaną nowe uprawnienia do zatrzymania w zasadzie każdego pojazdu i weryfikacji przepisów pakietu mobilności w pojazdach o dmc powyżej 2,5 tony.
Katalog kar na kierowców podobnie jak poprzednio uregulowany jest w załączniku nr 1. Procedura sankcjonowania również się nie zmieniła, czyli pozostawiono tryb wykroczeniowy, co oznacza mandat karny lub wniosek do sądu o ukaranie.
Z artykułu dowiesz się:
Jakie nowe kary trafiły to taryfikatora dla: kierowcy, zarządzającego i firmy?
Czy oprócz tych podmiotów kary mogą otrzymać też inne osoby w firmie?
Jakich zmian zabrakło w nowych taryfikatorach (np. ograniczenia maksymalnej wysokości kar!)?
Zasady dotyczące czasu pracy kierowców zawarte w pakiecie mobilności nie zostały usankcjonowane w polskich taryfikatorach kar. Oznacza to, że za konkretne nowe przewinienie, nie ma zapisu w taryfikatorze. Nie oznacza to, że kontrolerzy nie mogą nałożyć kar. Mogą użyć innych, starych przepisów. Sprawdź jak to wygląda.
Za złamanie jakich przepisów brakuje sankcji
Jak inspektorzy mogą mimo to karać kierowców używając „starych” przepisów
Jak interpretować naruszenie skatalogowane w taryfikatorze dla kierowców pod pozycją: 7.12. Czy kara 100 zł odnosi się do braku każdego wpisu manualnego oznaczającego kod kraju rozpoczęcia lub zakończenia transportu, czy też niezależnie od ilości brakujących wpisów w danym dniu - kara będzie jedna tj. 100 zł?
W taryfikatorze kar nakładanych przez ITD obok wysokości kary - będzie też określona waga danego naruszenia przepisów. Zależeć będzie ona od rodzaju przewinienia i zagrożenia jakie niesie na drodze.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »