Jazda w załodze dwuosobowej pozwala kierowcom na wydłużenie okresu rozliczeniowego do 30 godz., a także odebranie krótszego, bo 9 godzinnego odpoczynku. Powstaje jednak pytanie, jak te odstępstwa rozliczać i rekompensować, gdy kierowcy rozdzielają się i prowadzą później pojedynczo. Sprawdź, jak stosować w praktyce przepisy o jeździe w załodze i pojedynczej obsadzie.
Polecamy także:
Kierowcom, którzy jadą w załodze, wolno więcej. Mogą stosować 3 bardzo korzystne zasady dotyczące czasu pracy kierowców. Nawet wtedy, gdy drugi kierowca dosiądzie się później niż po upływie godziny od rozpoczęcia podróży. Ale pod pewnym warunkiem.
Dwóch kierowców uważa się za załogę, gdy przebywają w pojeździe pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi odpoczynkami lub pomiędzy dziennym a tygodniowym okresem odpoczynku. Tylko przez pierwszą godzinę jazdy w pojeździe może być jeden kierowca, potem już musi być dwóch.
Jednak jeśli drugi kierowca dosiądzie się później niż po godzinie, też mogą być załogą, z tym że dopiero po odebraniu pierwszego odpoczynku dobowego.
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj także:
Definicja załogi określa, że aby kierowca mógł skorzystać z przywileju wydłużenia swojego czasu pracy do 21 godzin (zamiast maksymalnie do 15, gdy jeździ sam), to w każdym okresie jego jazdy w pojeździe musi przebywać również drugi kierowca. Jest to kwestia zasadnicza, od której jest tylko jedno odstępstwo. Tym odstępstwem jest brak drugiego kierowcy podczas pierwszej godziny jazdy pierwszego kierowcy. Zatem jeden z kierowców może się na początku dosiąść nieco później, lecz już pozostałe aktywności jazdy obu kierowców muszą się odbywać w obecności w pojeździe drugiego kierowcy.
3 przywileje, które przysługują kierowcom jadącym w załodzePrzerwa po 6 godzinach jadąc w załodzeJak kierowca-pasażer może odebrać przerwę w załodze?
Z artykułu dowiesz się"
Dlaczego drugi kierowca nie może wysiąść z pojazdu przed dojazdem do bazy!
Kierowcy są uważani za załogę, jeśli w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu. Przerwę kierowca jadący w załodze może wykorzystać w czasie, gdy pojazd prowadzi drugi kierowca. Sprawdź zasady prowadzenia w załodze.
Kierowcy zawodowi, którzy mają obowiązek stosowania tachografów muszą przestrzegać zarówno przepisów krajowych w zakresie czasu pracy, jak również unijnych w zakresie czasu prowadzenia, przerw i odpoczynków.
Niestety nie wszystkie przepisy są zbieżne, a w przypadku przerw obydwie regulacje (krajowe i zagraniczne) zupełnie odmienne określają obowiązki w zakresie ich odbywania.
Realizując jazdę w zespole dwóch kierowców wymieniają się za kierownicą co 4,5 godziny. Jeżeli pierwszy kierowca zaliczył 4,5 godz. czystej jazdy to zmiana kierowców jest oczywista. Jeżeli natomiast kierowca na „swojej zmianie” zaliczył 2 godziny innej pracy, 1 godzinę dyspozycji i 1,5 godziny jazdy to czy musi nastąpić zmiana kierowców (razem 4,5 godz.)? Czy dopuszczalna jest sytuacja gdzie jeden z kierowców na „swojej zmianie” zaliczył 2 godz. innej pracy i 4,5 godz. jazdy – następnie się wymienili (razem 6,5 godz.)? Czy wymiana kierowców maksymalnie co 4,5 godz. jest parametrem sztywnym określającym upływ czasu od zarejestrowania pierwszej aktywności, niezależnie jakie aktywności zostały zapisane na karcie kierowcy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »