Niższa izba parlamentu w Niemczech zdecydowała, że zwolnienie z opłat drogowych ciężarówek napędzanych gazem LNG lub CNG będzie przedłużone o kolejne 3 lata. Ostatecznie sprawa zostanie rozstrzygnięta w czerwcu.
Od 1 lipca br. wprowadzone będą nowe kary administracyjne dla właściciela pojazdu m.in. za podanie nieprawdziwych informacji podczas rejestracji, niezarejstrowanie się w systemie. Zarządzanie systemem opłat drogowych tzw. viaTOLL przejmie Krajowa Administracja Skarbowa.
Rząd planuje rewolucję w zakresie elektronicznych opłat za drogi. System viaTOLL będzie nadzorowany przez Krajową Administrację Skarbową, zostanie przebudowany, a lista kar nakładanych na kierowców i przewoźników znacznie się wydłuży.
Nowy system poboru elektronicznych opłat drogowych wystartuje w Czechach już od 1 grudnia 2019 r. O tego dnia zacznie on obowiązywać na autostradach. Drogi I kategorii zostaną nim objęte miesiąc później tj. 1 stycznia 2020 r. Uwaga: kara za brak urządzenia wynosi aż 16 tys. zł, jest to sporej wielkości urządzenie, które należy podłączyć do prądu co najmniej 30 kilometrów przed czeską granicą.
Od 1 stycznia 2020 r. stawki wzrosną w Danii, Luksemburgu, Holandii i Szwecji dla wszystkich pojazdów Euro 5. Roczna opłata za pojazdy tej klasy z co najmniej czterema osiami zostanie podniesiona z 1250 do 1327 euro.
Polscy przewoźnicy, sześć tygodni od rozpoczęcia rejestracji pojazdów w nowym elektronicznym systemie opłat drogowych w Republice Czeskiej, zarejestrowali 15 tysięcy samochodów ciężarowych. W obecnym systemie opłat drogowych jest zarejestrowanych 117 tysięcy pojazdów. Jeśli polscy kierowcy nie zarejestrują pojazdów w ustalonym terminie i nie zainstalują nowych jednostek pokładowych, istnieje ryzyko, że na przełomie roku na przejściach granicznych z Republiką Czeską dojdzie do sparaliżowania transportu.
Do niedawna kierowcy samochodów ciężarowych musieli rozliczać opłaty za przejazd po serbskich drogach jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Jednak od października 2019 r. można rozliczać opłaty metodą odroczonej płatności (post-pay) za zbiorczą fakturę. Ta metoda płatności jest jednak obecnie dostępna jedynie dla klientów DKV Euro Service.
Bułgaria będzie kolejnym krajem, który wprowadzi e-myto dla ciężarówek. Opłaty elektroniczne mają w tym kraju mają obowiązywać od 1 marca 2020 r. Nowy pobór opłat, który zastąpi dzisiejsze winiety, będzie podobnie jak w Niemczech, oparty na systemie satelitarnym.
Od 1 października 2019 r. pojazdy dwupaliwowe napędzane oprócz oleju napędowego także gazem ziemnym będą mogły korzystać z ulgi w opłatach w Niemczech tylko wtedy, gdy będą wyposażone w odpowiednie zbiorniki gazu. Może to być kilka małych zbiorników lub jeden duży, ale muszą mieścić co najmniej 300 litrów gazu ziemnego lub w przypadku gazu LNG - 115 kg. Uwaga - przepisy te działają wstecz!
W Austrii zapowiedziano, że w związku z inflacją podwyższone zostaną od początku przyszłego roku opłaty drogowe. Podwyżka ma wynieść 2,1%. Obejmie ona wszystkie pojazdy – zarówno dostawcze o dmc do 3,5 tony korzystające z winiet jak i ciężarowe oraz autobusy wykorzystujące urządzenia pokładowe.
W Czechach urządzenia do poboru opłat zostaną zastąpione nowymi boxami, opartymi na technologii satelitarnej. Ważne są dwie daty: 22 września br. – początek sprzedaży oraz 1 grudnia br. – kiedy rusza nowy system poboru opłat. Zapamiętaj.
Hiszpania rozważa wprowadzenie powszechnego systemu opłat drogowych. W ten sposób hiszpański rząd chce zebrać dodatkowe środki na utrzymanie i rozbudowę dróg.
Od 1 grudnia 2019 r. system poboru opłat drogowych w Czechach przejmie od Kapsch czesko-słowackie konsorcjum CzechToll i SkyToll. Będzie się to wiązać z koniecznością wymiany urządzeń pokładowych, bo po uruchomieniu nowego systemu urządzenia dotychczasowego operatora przestaną działać.
System viaTOLL przy średnim tempie rozwoju ok. 600 km rocznie mógłby być większy o ponad 2 tys. km niż obecnie i przynosić do budżetu nawet 1 mld zł rocznie więcej z poboru opłat od przejazdów pojazdów ciężkich. Każdy nowy 1 km drogi płatnej to średnio dodatkowe 0,5 mln zł rocznie – wskazuje w najnowszym raporcie Instytut Staszica. na drogach niemieckich polskie firmy płacą ok. 3,5 mld zł, czyli więcej niż przychód z polskiego systemu opłat!
Minister infrastruktury będzie mógł wskazać podmiot, który będzie zarządzał i rozbudowywał system viaTOLL. Będzie to jednak wyłącznie podmiot publiczny. Dlaczego wprowadzono taką zmianę przepisów?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »