Filtruj treść
Filtruj

Czy do autolawety z przyczepą konieczny jest tachograf?

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

Dodano: 13 lutego 2023
Czy do autolawety z przyczepą konieczny jest tachograf?
Pytanie:  Przedsiębiorca prowadzi działalność remontową i nie zatrudnia pracowników. Sporadycznie sprowadza samochody z Niemiec, przy użyciu wypożyczonej lawety. Czy wypożyczając autolawetę o dmc do 3,5 t. oraz przyczepę (również o dmc do 3,5 t.) i poruszając się takim zestawem trzeba mieć tachograf? Czy podczas kontroli funkcjonariusze mogę wymagać do okazania jakieś dodatkowe dokumenty poza: prawem jazdy kat. B+E oraz umową zakupu transportowanych samochodów oraz umową wynajmu zestawu?

Wykonywane transporty są przewozami na potrzeby własne przedsiębiorstwa. Takie przewozy drogowe – zgodnie z ustawodawstwem unijnym - są zwolnione z obowiązku posiadania licencji wspólnotowej oraz wszelkich zezwoleń przewozowych (art. 1, ust. 5 rozporządzenia 1072/2009).

Przepisy unijne dają jednak swobodę ustawodawcom państw członkowskich w zakresie kształtowania pozostałych warunków wykonywania takich przewozów.

Polski ustawodawca wykorzystał przyznaną mu możliwość. I tak przewoźnik taki powinien legitymować się zaświadczeniem na wykonywanie przewozów na potrzeby własne.

Jednak powstaje wątpliwość, czy na pewno wykonywane w tym przypadku przewozy drogowe wymagają uzyskania zaświadczenia NPW?
W mojej ocenie w stanie faktycznym przedstawionym w treści zapytania takie zaświadczenie nie będzie potrzebne. Jest to jednak tylko moja subiektywna ocena, której treść wynika z warunków określonych w pytaniu.

Przeczytaj także:

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy przedsiębiorca musi mieć zaświadczenie NPW?
  • Czy zestaw o dmc 7 ton, musi być wyposażony w tahcograf?

Pozostało jeszcze 61% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Zyskaj dostęp do wszystkich płatnych treści na portalu

  • Aktualności o zmianach przepisów transportowych zawsze będziesz na bieżąco
  • Interpretacji przepisów zawsze z komentarzem, z którego wszystko jasno wynika
  • Konsultacji z ekspertami pytasz i otrzymujesz odpowiedzi
  • Dobrych praktyk transportowych rekomendowanych przez kancelarie sposobów postępowania, które warto naśladować
  • Telefonicznego dyżuru eksperta osobiście zadaj pytanie a natychmiast otrzymasz rozwiązanie
  • Edytowalnych wzorów dokumentów każdy przygotujesz w kilka minut
  • E-biblioteki z najnowszymi e-raportami branżowymi do pobrania

Logowanie

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x