Należy podjąć kroki zmierzające do zwolnienia środka przewozowego z procedury, ale sposób działania uzależniony jest od tego co się wydarzyło.
Z artykułu dowiesz się:
Trudno jest konkretnie wyjaśnić nie znając przyczyny zatrzymania naczepy przez organ. Zakładam, że chodzi o niedopełnienie obowiązków celnych, a dodatkowo skoro organ nie traktuje przewoźnika jako stronę postępowania, to zakładam, że przewoźnik nie został zobowiązany do dopełnienia obowiązków celnych w imieniu nadawcy.
Muszę również założyć, że procedura celna nie ujawniła przewozu towarów niedopuszczonych do obrotu lub po prostu nielegalnych.
W takim stanie faktycznym - ukształtowanym również w oparciu o powyższe założenia - organ celny nie powinien przetrzymywać pojazdu należącego do przewoźnika, który wykonywał przewóz drogowy w dobrej wierze. Nie oznacza to jednak, że organ nie może zatrzymać środka przewozowego na czas trwania procedury celnej.
Jest kilka możliwości w tym zakresie, ale niestety trudno powiedzieć co zrobi organ nie wiedząc w zasadzie co było przyczyną zatrzymania środka przewozowego.
W większości przypadków należy podjąć kroki zmierzające do zwolnienia środka przewozowego z procedury, ale sposób działania uzależniony jest od tego co się wcześniej wydarzyło.
Przeczytaj także:
Jeżeli wykażemy przed organem dobrą wiarę w zakresie wykonywanej usługi, to organ powinien zwolnić naczepę, a koszty rozładunku będą obciążać nadawcę towaru (lub inną osobę zobowiązaną do przeprowadzenia procedury celnej).
Teraz przechodzimy do najważniejszego zagadnienia. Nie ma takiej możliwości, aby spedytor odmówił przewoźnikowi kontaktu do nadawcy. Najczęściej to właśnie nadawca (często jest to nabywca towaru) ma największą wiedzę co się dzieje i jest on też najbardziej zainteresowany w szybkim załatwieniu sprawy.
Jeżeli spedytor do tej pory nie przekazał przewoźnikowi informacji o tym kto jest nadawcą (np. w treści dokumentu CMR) to może oznaczać tylko tyle, że to sam spedytor stał się nadawcą towaru względem przewoźnika.
W przypadku umów przewozowych nadawcą nie musi był właściciel przewożonych rzeczy ale także każdy inny podmiot zlecający przewoźnikowi wykonanie przewozu.
Zalecam więc kontakt ze spedytorem, żeby ustalić co się w sprawie wydarzyło.
Jeżeli to nie pomoże, należy skontaktować się z urzędem celnym w celu rozpoczęcia procedury zwolnienia środka przewozowego z postępowania.
Szybko przygotuj i wypełnij bezpłatnie każdy dokument, jakiego potrzebujesz: od dokumentacji ZUS, po umowy pracownicze, od PIT- ów po dokumenty transportowe. Wyszukujesz dokument, widzisz wzór, jak go wypełnić, edytujesz, drukujesz, gotowe. Jeszcze nigdy sporządzanie dokumentów nie było tak proste. Zobacz i przekonaj się sam!
Teraz już bez trudu śledzisz zmiany prawne i wydarzenia ważne dla branży, aby wiedzieć o każdej ważnej zmianie przepisów lub rozporządzeniu.
Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: