Tutaj znajdziesz najświeższe informacje o zmianach w prawie transportowym dla osób pracujących w firmach transportowych oraz w przedsiębiorstwach wykonujących przewozy na potrzeby własne. Są tu nowości ze wszystkich ważnych dziedzin związanych z transportem drogowym, takich jak: czas pracy kierowców, Inspekcja Transportu Drogowego, certyfikat kompetencji zawodowych, licencja na transport, minimalne wynagrodzenie dla kierowcy, MiLoG, Loi Macron, diety dla kierowcy, karnet TIR, opłaty drogowe, list przewozowy CMR, ubezpieczenie OC i AC, transport ADR, prawo przewozowe czy szkolenia kierowców.
Od 1 stycznia 2021 r. służby celne państw członkowskich Unii Europejskiej (UE), w procedurze eksportu i importu z Wielką Brytanią, będą stosować takie przepisy jak wobec krajów trzecich, tj. nie będących członkami UE. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do składania zgłoszeń i deklaracji celnych oraz płacenia należności celnych i podatkowych (VAT i akcyza). Podmioty gospodarcze, które aktualnie nie dokonują obrotu towarowego z krajami spoza UE, muszą zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i uzyskać numer EORI. W przypadku wymiany handlowej z Irlandią Północną nadal stosowane będą unijne regulacje celne, akcyzowe oraz w zakresie VAT.
Komisja Europejska przygotowała wyjaśnienia w zakresie niektórych spornych przepisów pakietu mobilności. Przedstawiamy omówienie jak odbierać odpoczynki 45 godz. poza kabiną kierowcy. Sprawdź czy służby kontrolne mogą wymagać od kierowców przedstawiania dokumentów – gdzie spędzili odpoczynek? Czy liczy się tylko kontrola „na gorącym uczynku”? Co jeśli część odpoczynku kierowca spędza na promie?
Rząd francuski planuje wprowadzenie od 1 stycznia 2021 r. obowiązku umieszczania na ciężarówkach i autobusach kolorowych naklejek. Mają one ostrzegać pieszych i rowerzystów, że z powodu tzw. martwego pola mogą być niewidoczni dla kierowcy.
W pakiecie mobilności znalazło się sporo przepisów, które sprawiają kłopot zarówno kierowcom i przewoźnikom, jak i służbom kontrolnym. Są bowiem niejednoznaczne. Ukazały się jednak wskazówki Komisji Europejskiej, jak stosować niektóre niejasne przepisy. Przedstawiamy wyjaśnienia KE w zakresie zapewnienia kierowcom powrotu do bazy lub miejsca zamieszkania co 4 tygodnie. Czy kierowca musi z tego skorzystać? Jak udokumentować, że firma zapewniła możliwość powrotu? Kto ponosi koszty powrotu? Czy kierowca może odebrać ten odpoczynek w innym miejscu, np. odpocząć w kurorcie?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.