Choć z danych CEPIK wynika, że w Polsce do końca maja 2022 roku zarejestrowano o blisko 13 tys. mniej pojazdów ciężarowych (60 568) niż w analogicznym okresie w 2021 roku (73 514), to nie ma to nic wspólnego z brakiem zainteresowania rozwojem floty. Czas oczekiwania na nowy pojazd zazwyczaj się przedłuża, a nowe modele są wykupywane natychmiastowo. Zapotrzebowanie na nowe pojazdy jest bardzo duże, mimo, że ich ceny sięgają nawet do 100 tys. euro (jeszcze kilka lat temu można było kupić nową ciężarówkę w granicach 70 tys. euro). Wysokie ceny nie odstraszają polskiego transportu od inwestowania w rozbudowę floty. Dlaczego?
Przedsiębiorca, opodatkowany ryczałtem, posiada samochód ciężarowy niewprowadzony do ewidencji środków trwałych, wg dowodu rejestracyjnego: samochód ciężarowy. Czy z faktur za eksploatację, zakup paliwa, może odliczać 50 % VAT? W marcu podpisał umowę leasingu na drugi samochód ciężarowy. Jakie zaświadczenie powinien mieć w aktach (oprócz dowodu rejestracyjnego z zapisem że jest to samochód ciężarowy), żeby móc odliczać 100 % VAT z faktur za raty leasingowe i z faktur za eksploatację? Czy powinien złożyć w urzędzie deklarację VAT-26 przy samochodzie ciężarowym? Czy ma obowiązek prowadzić ewidencję, aby udowodnić wyłącznie firmowe zastosowanie?
Jak zgodnie z przepisami można uniknąć kar za przeważenie osi przy przewozie ładunków podzielnych jakim jest kostka brukowa? Czy przy takim przewozie ponadnormatywnym kontrolujący obligatoryjnie będzie nakładał karę na załadowcę czy będzie interpretował przepisy po swojemu? Jakie są okoliczności, wyłączające odpowiedzialność? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »