Filtruj treść
Filtruj

Jak korzystać z odstępstw na zjazd do bazy i wydłużyć czas prowadzenia pojazdu

Autor: Adam Janus

Dodano: 21 kwietnia 2023

Kierowca może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę albo dwie godziny, żeby dotrzeć do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy. Jednak w zależności od tego, czy jest to godzina, czy dwie, obowiązują Cię różne wymogi.

  1. Kierowca może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę w celu dotarcia do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
  2. Kierowca może też przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, jeśli:
  • ten czas jest niezbędny, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu zrobienia regularnego tygodniowego odpoczynku,
  • kierowca zrobi przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu.
  1. Bez względu na to, czy kierowca przedłuża czas jazdy o godzinę, czy o 2 godziny, musi opisać powody takiego odstępstwa na wykresówce lub wydruku z tachografu.
  2. Kierowca ma obowiązek wydłużyć dowolny odpoczynek o tyle, o ile wydłużył czas prowadzenia pojazdu. Rekompensatę trzeba dołączyć do dowolnego odpoczynku przypadającego przed końcem 3. tygodnia następującego po tygodniu, gdy wydłużono jazdę.

Dwa nowe odstępstwa – 3 podobieństwa i 2 różnice

Przedłużenie o godzinę

Przedłużenie o 2 godziny

 

Można wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas jazdy

Można wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas jazdy

Można naruszyć okres rozliczeniowy

Można naruszyć okres rozliczeniowy

Przedłużenie ma na celu dotarcie do bazy lub miejsca zamieszkania kierowcy

Przedłużenie ma na celu dotarcie do bazy pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy

Kierowca jedzie na odpoczynek tygodniowy

Kierowca jedzie na regularny odpoczynek tygodniowy

Nie trzeba robić przerwy przed wydłużeniem

Trzeba zrobić 30-minutową przerwę przed wydłużeniem

Przedłużenie czasu jazdy o godzinę lub dwie jest dozwolone tylko, gdy:

  1. podczas jazdy wydarzyły się wyjątkowe sytuacje (korki, złe warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności),
  2. kierowca wskaże powody odstępstwa odręcznie na wykresówce lub na wydruku z tachografu najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju,
  3. każdy wydłużony okres pracy kierowca zrekompensuje równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do przekroczenia. Rekompensatę można dodać do dowolnego innego odpoczynku.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x