Kierowca może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę albo dwie godziny, żeby dotrzeć do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy. Jednak w zależności od tego, czy jest to godzina, czy dwie, obowiązują Cię różne wymogi.
- Kierowca może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę w celu dotarcia do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
- Kierowca może też przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, jeśli:
- ten czas jest niezbędny, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu zrobienia regularnego tygodniowego odpoczynku,
- kierowca zrobi przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu.
- Bez względu na to, czy kierowca przedłuża czas jazdy o godzinę, czy o 2 godziny, musi opisać powody takiego odstępstwa na wykresówce lub wydruku z tachografu.
- Kierowca ma obowiązek wydłużyć dowolny odpoczynek o tyle, o ile wydłużył czas prowadzenia pojazdu. Rekompensatę trzeba dołączyć do dowolnego odpoczynku przypadającego przed końcem 3. tygodnia następującego po tygodniu, gdy wydłużono jazdę.
Dwa nowe odstępstwa – 3 podobieństwa i 2 różnice
Przedłużenie o godzinę
|
Przedłużenie o 2 godziny
|
Można wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas jazdy
|
Można wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas jazdy
|
Można naruszyć okres rozliczeniowy
|
Można naruszyć okres rozliczeniowy
|
Przedłużenie ma na celu dotarcie do bazy lub miejsca zamieszkania kierowcy
|
Przedłużenie ma na celu dotarcie do bazy pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy
|
Kierowca jedzie na odpoczynek tygodniowy
|
Kierowca jedzie na regularny odpoczynek tygodniowy
|
Nie trzeba robić przerwy przed wydłużeniem
|
Trzeba zrobić 30-minutową przerwę przed wydłużeniem
|
Przedłużenie czasu jazdy o godzinę lub dwie jest dozwolone tylko, gdy:
- podczas jazdy wydarzyły się wyjątkowe sytuacje (korki, złe warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności),
- kierowca wskaże powody odstępstwa odręcznie na wykresówce lub na wydruku z tachografu najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju,
- każdy wydłużony okres pracy kierowca zrekompensuje równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do przekroczenia. Rekompensatę można dodać do dowolnego innego odpoczynku.
Autor: Adam Janus
Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym