Zmieniony pakietem mobilności art. 12 rozporządzenia 561/2006 przewiduje dwa odstępstwa, które pozwalają na przedłużenie jazdy w drodze do bazy. Z tej ulgi można skorzystać nie tylko wracając z dalekich, zagranicznych tras, ale również podczas krótkiej podróży krajowej.
- Możliwość dojazdu do bazy z naruszeniem norm jazdy dziennej i tygodniowej przewidziano dla wszystkich kierowców.
- Możesz z tego skorzystać zarówno na trasach międzynarodowych, jak i krajowych.
- Kierowca może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę w celu dotarcia do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
- Na takich samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
- Przed 2-godzinnym przedłużeniem trzeba zrobić przerwę trwającą nieprzerwanie co najmniej 30 minut.
- Przedłużenie jest możliwe wyłącznie ze względu na wyjątkowe sytuacje (korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności),
- Kierowca musi wskazać powody odstępstwa odręcznie na wykresówce lub na wydruku najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.
- Każdy wydłużony okres pracy trzeba zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do przekroczenia.
Podstawa prawna: art. 12 akapit drugi i trzeci rozporządzenia (WE) nr 561/2006 – z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w pakiecie mobilności, tj. rozporządzeniu 2020/1054.
Autor: Tomasz Majchrzak
ekspert z zakresu czasu pracy kierowców,
doradca firm transportowych z wieloletnim doświadczeniem