Filtruj treść
Filtruj

Jak inspektor ITD nalicza karę za brak wpisów manualnych z kodem kraju?

Autor: Adam Janus

Dodano: 4 kwietnia 2023

Za brak wpisu manualnego dotyczącego kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy kierowcy grozi kara w wysokości 100 zł. Jak mnoży stawkę kary inspektor – za każdy dzień czy za każdy wpis?

Kara za brak wpisu manualnego z kodem kraju zapisana została pod pozycją lp. 7.12 załącznika nr 1 do ustawy o transporcie drogowym. Sformułowano ją w następujący sposób: „Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub karty kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy lub symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy, w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni”.

Ile wyniesie kara?

Stawka kary to 100 zł za każdy dzień, a naruszenie zaliczane jest do grupy naruszeń BPN (bardzo poważne naruszenie). To naruszenie odnosi się do dziennego okresu pracy kierowcy. A zatem niewprowadzenie w tachografie cyfrowym tylko kodu kraju rozpoczęcia lub tylko kraju zakończenia dziennego okresu pracy skutkować będzie nałożeniem kary w wysokości 100 zł za każdy dzień. Taka sama kara zostanie nałożona, gdy kierowca nie zrobi obu wpisów – zarówno podczas rozpoczęcia, jak i zakończenia dziennego okresu pracy.  

Sankcja ta jest nakładana, gdy kierowca okaże podczas kontroli wykresówkę, wydruk z tachografu lub kartę kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy, w przypadku gdy kierowca pozostawał z dala od pojazdu i z tego powodu nie mógł używać tachografu. Ponadto także wtedy, gdy na karcie kierowcy nie będzie symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy.

Które kody państw trzeba wpisywać?

Według art. 34 ust. 7 rozporządzenia nr 165/2014: „Kierowca wprowadza w tachografie cyfrowym symbole państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy.”

Natomiast definicja „dziennego czasu pracy” znajduje się w art. 3 lit. a pkt 1 dyrektywy 2002/15.WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego. Zapisano tam: „czas pracy w przypadku pracowników wykonujących czynności związane z przewozem: czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pracownik wykonujący czynności związane z przewozem znajduje na swoim stanowisku pracy, jest w dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje funkcje lub czynności”.

Kod trzeba wpisywać też na trasach krajowych!

Kara w wysokości 100 zł za brak wprowadzenia symbolu państwa rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy jest nakładana nie tylko na kierowców jeżdżących na trasach międzynarodowych, ale też tych, którzy jeżdżą wyłącznie po Polsce. Kod kraju na początku i na końcu swojej dziennej pracy powinni wpisywać wszyscy kierowcy.

Trzeba pamiętać, aby nawet kierowcy pracujący tylko na trasach krajowych wprowadzali symbol PL na początku i końcu zmiany. To bardzo ważne – kara za brak wpisów z wielu dni może być bardzo wysoka, ponieważ w tym przypadku nie wprowadzono żadnego górnego ograniczenia kary! Może się więc zdarzyć, że gdy inspektor skontroluje 29 dni, kara wyniesie nawet kilka tysięcy zł!

Podstawa prawna: 
  • lp. 7.12 załącznika nr 1 ustawy z 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2200 z późn. zm.),
  • art. 32 ust. 1, art. 34 ust. 3 i 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z  4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. UE L 60 z 28 lutego 2014 r., str. 1).

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x