Filtruj treść
Filtruj

Jak długo można jechać nowym pojazdem na karcie przedsiębiorstwa?

Autor: Adam Janus

Dodano: 14 marca 2023

Takie pytanie przyszło do nas ostatnio na adres mailowy redakcji: „Odbieram kupiony samochód od sprzedającego, ile godzin przejazdu takim pojazdem mogę zarejestrować na karcie przedsiębiorstwa?”. No właśnie, a Ty wiesz?

Na karcie przedsiębiorstwa nie można rejestrować żadnych przewozów. Ta karta nie służy do wykonywania przewozów drogowych. Jej podstawowe przeznaczenie to pobieranie danych z tachografu cyfrowego oraz zakładanie blokad na tachografie. Do jazdy może być używana tylko karta kierowcy i wyłącznie takiej karty należy używać podczas jazdy, nawet w sytuacji odbierania pojazdu będącego w niewielkiej odległości od bazy.  

Po odbiór pojazdu może więc jechać wyłącznie ten kierowca, który ma kartę kierowcy. Bez niej taki przejazd może spowodować sporą karę przy potencjalnej kontroli. Pamiętaj, że kontrolerzy sprawdzą zapisy tachografu podczas kontroli drogowej za 28 dni wstecz, a na kontroli w firmie mogą się cofnąć nawet o rok.

Jak to jest zapisane w przepisach?

„Karta przedsiębiorstwa” oznacza kartę do tachografu wydaną przez organ państwa członkowskiego przedsiębiorstwu transportowemu używającemu pojazdów wyposażonych w tachografy, która identyfikuje to przedsiębiorstwo transportowe i pozwala na wyświetlanie, pobieranie i drukowanie danych zapisanych w tachografie, który został zabezpieczony blokadą przez to przedsiębiorstwo transportowe.

Jazda kupionym pojazdem

Podczas przyprowadzania nowego pojazdu do firmy nie można skorzystać z żadnych szczególnych wyłączeń. Trzeba je rejestrować tak samo, jak wszystkie inne przewozy. W art. 3 lit. g rozporządzenia 561/2006 (WE) przewidziano, że przepisy tego rozporządzenia nie mają zastosowania do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami poddawanymi próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu. Jednak wyłączenia z zakresu stosowania rozporządzenia trzeba interpretować ściśle, co oznacza, że nie można tego zwolnienia odnieść do przejazdu nowo zakupionym pojazdem, niezależnie od tego, czy jest to fabrycznie nowy pojazd, czy używany.

Dlatego w czasie takiego przejazdu kierowca musi rejestrować swój czas jazdy na karcie kierowcy, jak również nie może użyć w takim przypadku funkcji „OUT”. W tym zakresie nie ma także znaczenia, czy tachograf posiada legalizację, czy nie, ponieważ aktywność na karcie kierowcy zostanie zarejestrowana niezależnie od tego. Przejazd nowym pojazdem zalicza się do czasu pracy kierowcy zgodnie z art. 6 ustawy o czasie pracy kierowców. 

Kto w takim razie może skorzystać z wyłączenia dla nowych pojazdów? Tym tematem zajęła się między innymi Komisja Europejska. W wyjaśnieniu do przepisów rozporządzenia nr 561/2006 (WE) opracowanym w ramach projektu TRACE odnośnie do brzemienia art. 3 lit. g stwierdziła: Należy ustalić charakter i cel podróży (poprzez rozmowę z kierowcą), aby sprawdzić, czy ma zastosowanie to wyłączenie. Urządzenia pokładowe oraz rodzaj przewożonego ładunku mogą wskazywać na to, że nie można zastosować tego wyłączenia. Wyłączenie to nie ma zastosowania w przypadku przeprowadzania obowiązkowego badania okresowego pojazdu. Przykładowa typowa czynność objęta wyłączeniem to jazda wykonywana przez mechanika w celu sprawdzenia efektów naprawy układu kierowniczego pojazdu. Nowe pojazdy poddawane próbom do celów rozwoju są zwolnione z rozporządzenia. Przebudowane (lub przeprojektowane) pojazdy poddawane przed eksploatacyjnym próbom drogowym są zwolnione z rozporządzenia.

Nie ma sensu ryzykować

Z mojego wieloletniego doświadczenia pracy w służbie kontrolnej wynika, że wśród kontrolerów występują co do tego rozbieżności. Część z nich rozszerzająco traktuje to wyłączenie i uznaje, że mogą z niego skorzystać kierujący podczas wszystkich przejazdów nowo zakupionymi pojazdami, niezależnie od tego, czy jest to zawodowy kierowca, jego szef, czy inna osoba do tego oddelegowana, oraz niezależnie od dystansu dzielącego miejsce zakupu lub odbioru od siedziby firmy.

Moim zdaniem takie łagodne podejście z punktu widzenia przytoczonych przepisów jest bezpodstawne, ponieważ  kierowca co do zasady musi rejestrować swoją aktywność za pomocą tachografu. Ponadto ta aktywność jest zaliczana do czasu pracy kierowcy, a tym samym ma wpływ na przestrzeganie przez niego norm w zakresie jazdy, przerw i odpoczynków. A ponieważ, tak jak wspomniałem, tylko część kontrolerów stosuje to łagodniejsze podejście, bezpieczniej jest zakładać, że podczas przejazdów do firmy nowo zakupionym pojazdem trzeba normalnie rejestrować przejazd tachografem.

Oczywiście inaczej będzie w sytuacji, gdy pojazd ma tachograf, ale kierowca jest zwolniony z obowiązku jego używania (przykładowo w przypadku śmieciarki do przewozu odpadów komunalnych, autobusu wykorzystywanego na krótkich liniach regularnych do 50 km i innych sytuacjach określonych w art. 3 i 13 rozporządzenia (WE) 561/2006). Wówczas, nienależnie od tego, kto kieruje – nie musi wkładać karty lub wykresówki do tachografu.

Podstawa prawna: 
  • art. 2 ust. 2 lit. j rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. UE. L nr 60),
  • art. 3 oraz art. 13 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. WE nr L 102/1 z 11.04.2006 r.).

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x