Przepisy pakietu mobilności pozwalają zrobić skrócone odpoczynki tygodniowe podczas dwóch kolejnych tygodni. Jednak pod warunkiem że w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca zrobi cztery odpoczynki tygodniowe, z których przynajmniej dwa będą regularne. Od którego momentu zliczać te cztery tygodnie?
Zgodnie z ogólnymi zasadami kierowca ma obowiązek:
Natomiast dla kierowców na trasach międzynarodowych w pakiecie mobilności przewidziano wyjątek od tej reguły. Podczas takich przewozów kierowca może wykorzystać dwa skrócone tygodniowe odpoczynki podczas dwóch kolejnych tygodni. Jednak musi spełnić 4 warunki:
Czy taka jazda jest zgodna z przepisami?
Kierowca przewoził rzeczy w ruchu międzynarodowym. Zrobił odpoczynki tygodniowe w takiej kolejności:
Czy takie rozłożenie odpoczynków jest zgodne z przepisami? Tak, ale pod warunkiem że zachowane zostały następujące warunki:
Kierowca, który zrobi dwa skrócone odpoczynki tygodniowe w dwóch kolejnych tygodniach, musi pamiętać, że na każde cztery tygodnie przypadają dwa odpoczynki skrócone i dwa regularne. Cztery kolejne tygodnie liczymy od momentu skorzystania z dwóch kolejnych skróceń. Bierzemy pod uwagę tylko te tygodnie, które nastąpią po dwóch skróceniach, a nie te, które przypadały wcześniej. Wyjaśnienie KE na ten temat można znaleźć pod adresem: https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/driving-rest-times_en.
Dodatkowe zamieszanie powoduje to, że treść przepisu o skróceniach pakietu mobilności została nieprecyzyjnie przetłumaczona na język polski. W polskiej wersji znalazło się sformułowanie: „w ciągu kolejnych czterech tygodni”, a poprawnie przepis ten powinien brzmieć: „w ciągu każdych czterech kolejnych tygodni”. Oznacza to, że liczy się tydzień 1–4, 2–5 itd. Nie zmienia to jednak faktu, że zawsze chodzi o odpoczynki od pierwszego „podwójnego” skrócenia.
Normalne skrócenie tygodniowego odpoczynku należy zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. Rekompensata może być dołączona do dowolnego odpoczynku, nawet dziennego skróconego, wynoszącego minimum 9 godzin.
Jednak w sytuacji, gdy kierowca skorzysta ze skróconych odpoczynków w dwóch kolejnych tygodniach, jest inaczej. Wówczas musi on odebrać rekompensatę łącznie za te dwa skrócone tygodniowe odpoczynki przed następującym po nich odpoczynkiem regularnym (w naszym przykładzie przed rozpoczęciem odpoczynku tygodniowego w tygodniu 5.).
Kierowca może zrobić więcej tygodniowych odpoczynków niż minimum wymagane w okresie dwóch lub czterech tygodni. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ciągu dwóch kolejnych tygodni wykorzystał więcej niż dwa odpoczynki trwające 24 godziny. Jeżeli w 4-tygodniowym okresie kierowca wykorzysta więcej niż dwa skrócone tygodniowe odpoczynki, te dodatkowe odpoczynki nie muszą być rekompensowane. Jednak nie oznacza to, że kierowca, który zrobił więcej odpoczynków, nie musi rekompensować skróconych tygodniowych odpoczynków zrobionych w dwóch kolejnych tygodniach.
Jeśli kierowca miał więcej niż dwa skrócone tygodniowe odpoczynki, zrekompensować trzeba ten skrócony tygodniowy odpoczynek, który jest „najbliższy” chwili, gdy upłynie sześć 24-godzinnych okresów od końca poprzedniego tygodniowego odpoczynku.
Kiedy zaplanować rekompensatę?
W ciągu kolejnych czterech tygodni kierowca może wykorzystać minimalne tygodniowe odpoczynki w połączeniu z dodatkowymi odpoczynkami w następującej kolejności:
Tydzień 1. – 45 godzin (np. sobota – poniedziałek).
Tydzień 2. – 24 godziny (najpóźniej: niedziela – poniedziałek).
Tydzień 3. – 24 godziny (np. środa – czwartek) i 27 godzin (najpóźniej: niedziela – poniedziałek).
Tydzień 4. – 21 + 18 godzin (piątek – niedziela) + 45 godzin (najpóźniej: niedziela – wtorek); okresy odpoczynku 21 godzin i 18 godzin to rekompensata za dwa skrócone tygodniowe odpoczynki wykorzystane w tygodniach 2. i 3. (niedziela – poniedziałek) zgodnie z art. 8 ust. 6b, dodatkowy odpoczynek wykorzystany w tygodniu 3. (środa – czwartek) nie musi być zrekompensowany.
Po wykorzystaniu dwóch skróconych tygodniowych odpoczynków w ciągu kolejnych dwóch tygodni (tydzień 3. i 4.) poza państwem członkowskim siedziby kierowca musi mieć możliwość powrotu na regularny tygodniowy odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin. Ten odpoczynek musi być poprzedzony rekompensatą za dwa skrócone tygodniowe odpoczynki wykorzystane w dwóch poprzednich tygodniach.
Na przykład kierowca może wykorzystać okresy odpoczynku:
Tydzień 3. – 24 godziny
Tydzień 4. – 25 godzin
Tydzień 5. – 21 + 20 + 45 godzin, z czego 21 godzin stanowi rekompensatę za tydzień 3., a 20 godzin – za tydzień 4.
Regularny tygodniowy odpoczynek wykorzystany w tygodniu 5. musi rozpocząć się najpóźniej przed zakończeniem sześciu 24-godzinnych okresów od końca poprzedniego tygodniowego odpoczynku (6 x 24 h). Oznacza to, że rekompensata za poprzednie dwa skrócone tygodniowe odpoczynki musi zostać wykorzystana przed upływem tych sześciu 24-godzinnych okresów, kiedy rozpoczyna się regularny tygodniowy odpoczynek.
Zmieniony pakietem mobilności art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: