Filtruj treść
Filtruj

Jak dodawać odpoczynki skrócone w dwóch kolejnych tygodniach?

Autor: Adam Janus

Dodano: 7 marca 2023

Przepisy pakietu mobilności pozwalają zrobić skrócone odpoczynki tygodniowe podczas dwóch kolejnych tygodni. Jednak pod warunkiem że w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca zrobi cztery odpoczynki tygodniowe, z których przynajmniej dwa będą regularne. Od którego momentu zliczać te cztery tygodnie?

Zgodnie z ogólnymi zasadami kierowca ma obowiązek:

  1. w ciągu dwóch kolejnych tygodni wykorzystać co najmniej dwa regularne tygodniowe odpoczynki albo jeden regularny tygodniowy odpoczynek i jeden skrócony tygodniowy odpoczynek trwający co najmniej 24 godziny,
  2. rozpocząć odpoczynek tygodniowy nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego odpoczynku.

Natomiast dla kierowców na trasach międzynarodowych w pakiecie mobilności przewidziano wyjątek od tej reguły. Podczas takich przewozów kierowca może wykorzystać dwa skrócone tygodniowe odpoczynki podczas dwóch kolejnych tygodni. Jednak musi spełnić 4 warunki:

  1. w ciągu każdych kolejnych czterech tygodni należy wykorzystać przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku,
  2. przynajmniej dwa z nich muszą być regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku (w przykładzie poniżej są to tygodnie 3. i 4.),
  3. skrócone odpoczynki w dwóch kolejnych tygodniach muszą być wykonane poza państwem członkowskim siedziby pracodawcy oraz poza państwem zamieszkania kierowcy,
  4. skrócone odpoczynki trzeba zrekompensować.
Przykład

Czy taka jazda jest zgodna z przepisami?

Kierowca przewoził rzeczy w ruchu międzynarodowym. Zrobił odpoczynki tygodniowe w takiej kolejności:

  • tydzień 1. – odpoczynek skrócony,
  • tydzień 2. – odpoczynek regularny,
  • tydzień 3. – odpoczynek skrócony,
  • tydzień 4. – odpoczynek skrócony,
  • tydzień 5. – odpoczynek regularny.

Czy takie rozłożenie odpoczynków jest zgodne z przepisami? Tak, ale pod warunkiem że zachowane zostały następujące warunki:

  1. Kierowca  w tygodniu 0. (czyli poprzedzającym tydzień 1.) nie skorzystał z możliwości skrócenia odpoczynku.
  2. Do tygodnia 2. kierowca realizował odpoczynki na ogólnej zasadzie, zgodnie z którą w kolejnych tygodniach wykorzystywane są na zmianę odpoczynek regularny, potem skrócony, potem regularny itd. Z wyjątku wprowadzonego w pakiecie mobilności (skrócone odpoczynki w dwóch tygodniach z rzędu) kierowca skorzystał dopiero od trzeciego tygodnia.
  3. Dwa kolejne tygodniowe skrócone odpoczynki  w tygodniu 3. i 4. rozpoczęły się w kraju, gdzie nie ma siedziby firmy ani miejsca zamieszkania kierowcy.

Od kiedy liczy się te 4 tygodnie?

Kierowca, który zrobi dwa skrócone odpoczynki tygodniowe w dwóch kolejnych tygodniach, musi pamiętać, że na każde cztery tygodnie przypadają dwa odpoczynki skrócone i dwa regularne. Cztery kolejne tygodnie liczymy od momentu skorzystania z dwóch kolejnych skróceń. Bierzemy pod uwagę tylko te tygodnie, które nastąpią po dwóch skróceniach, a nie te, które przypadały wcześniej.  Wyjaśnienie KE na ten temat można znaleźć pod adresem: https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/driving-rest-times_en.

Dodatkowe zamieszanie powoduje to, że treść przepisu o skróceniach pakietu mobilności została nieprecyzyjnie przetłumaczona na język polski. W polskiej wersji znalazło się sformułowanie: „w ciągu kolejnych czterech tygodni”, a poprawnie przepis ten powinien brzmieć: „w ciągu każdych czterech kolejnych tygodni”. Oznacza to, że liczy się tydzień 1–4, 2–5 itd. Nie zmienia to jednak faktu, że zawsze chodzi o odpoczynki od pierwszego „podwójnego” skrócenia.

Kiedy zaplanować rekompensatę?

Normalne skrócenie tygodniowego odpoczynku należy zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. Rekompensata może być dołączona do dowolnego odpoczynku, nawet dziennego skróconego, wynoszącego minimum 9 godzin.

Jednak w sytuacji, gdy kierowca skorzysta ze skróconych odpoczynków w dwóch kolejnych tygodniach, jest inaczej. Wówczas musi on odebrać rekompensatę łącznie za te dwa skrócone tygodniowe odpoczynki przed następującym po nich odpoczynkiem regularnym (w naszym przykładzie przed rozpoczęciem odpoczynku tygodniowego w tygodniu 5.).

A jeśli odpoczynków jest więcej?

Kierowca może zrobić więcej tygodniowych odpoczynków niż minimum wymagane w okresie dwóch lub czterech tygodni. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ciągu dwóch kolejnych tygodni wykorzystał więcej niż dwa odpoczynki trwające 24 godziny. Jeżeli w 4-tygodniowym okresie kierowca wykorzysta więcej niż dwa skrócone tygodniowe odpoczynki, te dodatkowe odpoczynki nie muszą być rekompensowane. Jednak nie oznacza to, że kierowca, który zrobił więcej odpoczynków, nie musi rekompensować skróconych tygodniowych odpoczynków zrobionych w dwóch kolejnych tygodniach.

Jeśli kierowca miał więcej niż dwa skrócone tygodniowe odpoczynki, zrekompensować trzeba ten skrócony tygodniowy odpoczynek, który jest „najbliższy” chwili, gdy upłynie sześć 24-godzinnych okresów od końca poprzedniego tygodniowego odpoczynku.

Przykład

Kiedy zaplanować rekompensatę?

W ciągu kolejnych czterech tygodni kierowca może wykorzystać minimalne tygodniowe odpoczynki w połączeniu z dodatkowymi odpoczynkami w następującej kolejności:

Tydzień 1. – 45 godzin (np. sobota – poniedziałek).

Tydzień 2. – 24 godziny (najpóźniej: niedziela – poniedziałek).

Tydzień 3. – 24 godziny (np. środa – czwartek) i 27 godzin (najpóźniej: niedziela – poniedziałek).

Tydzień 4. – 21 + 18 godzin (piątek – niedziela) + 45 godzin (najpóźniej: niedziela – wtorek); okresy odpoczynku 21 godzin i 18 godzin to rekompensata za dwa skrócone tygodniowe odpoczynki wykorzystane w tygodniach 2. i 3. (niedziela – poniedziałek) zgodnie z art. 8 ust. 6b, dodatkowy odpoczynek wykorzystany w tygodniu 3. (środa – czwartek) nie musi być zrekompensowany.

Po wykorzystaniu dwóch skróconych tygodniowych odpoczynków w ciągu kolejnych dwóch tygodni (tydzień 3. i 4.) poza państwem członkowskim siedziby kierowca musi mieć możliwość powrotu na regularny tygodniowy odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin. Ten odpoczynek musi być poprzedzony rekompensatą za dwa skrócone tygodniowe odpoczynki wykorzystane w dwóch poprzednich tygodniach.

Na przykład kierowca może wykorzystać okresy odpoczynku:

Tydzień 3. – 24 godziny

Tydzień 4. – 25 godzin

Tydzień 5. – 21 + 20 + 45 godzin, z czego 21 godzin stanowi rekompensatę za tydzień 3., a 20 godzin – za tydzień 4.

Regularny tygodniowy odpoczynek wykorzystany w tygodniu 5. musi rozpocząć się najpóźniej przed zakończeniem sześciu 24-godzinnych okresów od końca poprzedniego tygodniowego odpoczynku (6 x 24 h). Oznacza to, że rekompensata za poprzednie dwa skrócone tygodniowe odpoczynki musi zostać wykorzystana przed upływem tych sześciu 24-godzinnych okresów, kiedy rozpoczyna się regularny tygodniowy odpoczynek.

Podstawa prawna: 

Zmieniony pakietem mobilności art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x