Kierowca, który wykonywał jakieś prace przed jazdą, może zrobić przerwę wcześniej niż po 4,5 godziny jazdy.
Zgodnie z przepisami trzeba zrobić przerwę po 6 godzinach pracy (ustawa o czasie pracy kierowców).
Kierowca przyszedł do pracy zgodnie z grafikiem, na godzinę 6.00. Pracę rozpoczął od pobrania dokumentów od dyspozytora, po czym wykonał obowiązkową obsługę codzienną pojazdu. W trakcie sprawdzania auta okazało się, że niesprawne jest oświetlenie zewnętrzne. Kierowca podjął się osobistej naprawy usterki, z którą uporał się do godziny 9.00, po czym ruszył w trasę.
rys. Magdalena Huta
W takim przypadku najpóźniej o godzinie 13.00 powinien zrobić przerwę w pracy. Zgodnie z art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców najpóźniej po sześciu godzinach pracy kierowca zobowiązany jest do wykonania przerwy w czasie pracy. Nasz kierowca rozpoczął pracę o 6.00 i do 9.00 wykonywał tzw. „inne prace” - wobec tego najpóźniej o godzinie 13.00 jest pora na przerwę.
Gdyby kierowca po wykonaniu innych prac jechał przez 4,5 godziny, czyli stosował wyłącznie przepisy unijne określone w rozporządzeniu nr 561/2006 (WE), naruszałby krajowe uregulowania o czasie pracy.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: