Filtruj treść
Filtruj

Wykonanie pracy przed jazdą – wpływa na przerwy w jeździe

Autor: Adam Janus

Dodano: 20 grudnia 2022

Kierowca, który wykonywał jakieś prace przed jazdą, może zrobić przerwę wcześniej niż po 4,5 godziny jazdy.

Zgodnie z przepisami trzeba zrobić przerwę po 6 godzinach pracy (ustawa o czasie pracy kierowców).

  1. Jeśli kierowca przed wyjazdem w trasę pracował, 6 godzin pracy może minąć wcześniej niż 4,5 jazdy.
  2. Wówczas trzeba zrobić przerwę po 6 godzinach pracy, nawet jeśli nie minęły jeszcze 4,5 godziny jazdy.
  3. Gdy kierowca rusza w trasę tuż po rozpoczęciu dniówki, może przestrzegać tylko przerw w czasie jazdy, ponieważ pierwsza z nich wypadnie na tyle wcześnie (po 4,5 godziny pracy), że będzie też przerwą w pracy.
  4. Przerwa w czasie pracy zaliczana jest także jako przerwa w prowadzeniu pojazdu, więc po jej zrobieniu przez kolejne 4,5 godziny kierowca nie musi już robić przerwy w jeździe.
  5. Przerw w pracy nie muszą robić kierowcy, którzy pracują do sześciu godzin.
  6. Jeśli praca kierowcy trwa od 6 do 9 godzin, trzeba robić przerwę wynoszącą co najmniej pół godziny.
  7. Kierowcy pracujący powyżej 9 godzin muszą zrobić przerwę 45-minutową.
Przykład

Kierowca przyszedł do pracy zgodnie z grafikiem, na godzinę 6.00. Pracę rozpoczął od pobrania dokumentów od dyspozytora, po czym wykonał obowiązkową obsługę codzienną pojazdu. W trakcie sprawdzania auta okazało się, że niesprawne jest oświetlenie zewnętrzne. Kierowca podjął się osobistej naprawy usterki, z którą uporał się do godziny 9.00, po czym ruszył w trasę.

rys. Magdalena Huta

W takim przypadku najpóźniej o godzinie 13.00 powinien zrobić przerwę w pracy. Zgodnie z art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców najpóźniej po sześciu godzinach pracy kierowca zobowiązany jest do wykonania przerwy w czasie pracy. Nasz kierowca rozpoczął pracę o 6.00 i do 9.00 wykonywał tzw. „inne prace” - wobec tego najpóźniej o godzinie 13.00 jest pora na przerwę.

Gdyby kierowca po wykonaniu innych prac jechał przez 4,5 godziny, czyli stosował wyłącznie przepisy unijne określone w rozporządzeniu nr 561/2006 (WE), naruszałby krajowe uregulowania o czasie pracy.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x