Filtruj treść
Filtruj

e-TOLL to pułapka

Dodano: 29 września 2021
e-toll to pułapka

Nowy system poboru opłat e-TOLL to pułapka, w którą wpadną tysiące polskich firm od 1 października 2021 r. Jedne co jest gotowe – to system kar. List otwarty do premiera na 2 dni przed uruchomieniem systemu ogłosili przedstawiciele stowarzyszeń transportowych.

Przedstawiciele organizacji transportowych wskazują, że wciąż część podstawowych funkcjonalności w systemie – nie została jeszcze udostępniona użytkownikom.

Przy braku urządzeń…

Nadal brakuje na rynku urządzeń pokładowych. Rząd tworząc system założył układ otwarty – to znaczy, oferować urządzenia może wielu dostawców. W teorii miało to zapewnić dużą podaż urządzeń. W praktyce jednak wciąż ich na rynku brakuje, a przewoźnicy nie wiedzą które z nich zapewnią bezusterkową pracę. Obecnie jest to więc loteria.

… korzystaj z aplikacji!

Przewoźnicy na każdym etapie tworzenia systemu wyjaśniali, że aplikacja na smartfona nie może być podstawowym sposobem rozliczania się przewoźnika za opłat drogowe. Nie każdy kierowca ma nowoczesny smartfon, nie każdy z tych telefonów zapewni bezproblemową pracę. Kierowca nie może być odpowiedzialny i skupiać się w trakcie jazdy na pilnowaniu naliczania opłaty e-myta. Dotychczasowe doświadczenia osób, które korzystały z aplikacji są jednoznacznie krytyczne – nie da się jej profesjonalnie używać do rozliczania transportu ciężkiego.

Ponadto nakłanianie kierowców do patrzenia na smartfon, w czasie jazdy byłoby nieodpowiedzialne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Monopol kart flotowych

Przewoźnicy wskazują, że przekazanie z e-TOLL w trybie odroczonej płatności za pośrednictwem kart flotowych zostało przekazane jednemu podmiotowi. Co automatycznie zrodziło monopolistyczne zakusy dla tego podmiotu. Tworzy to negatywne skutki dla użytkowników systemu. W konsekwencji więc - ten kanał sprzedaży stał się całkowicie niedrożny.

Liczą się tylko kary

Jedynym w pełni gotowym elementem systemu są potencjalne kary. Za niedopełnienie rejestracji w nowym systemie grozi od 1 października br. kara w wysokości 1500 zł. Wszystko to przy praktycznym braku na rynku urządzeń OBU i kulejącej rejestracji.

Żądanie zawieszenia systemu

Branża transportowa zażądała w liście otwartym – zawieszenia systemu do czasu uruchomienia jego pełnej funkcjonalności – aktualnie nie jest on gotowy do działania.

Jeżeli system ruszy 1 października br. – tysiące przewoźników zostanie ukaranych za nie swoje przewinienia.

List otwarty podpisały następujące organizacje transportowe: ZMPD, PSPiSD, PSPA, ZPD, PIGTSiS, OZPTD, ZSPD, OSMPDiS „Podlasie”, WiMZPD, PISiL, OZPD, OSPiT, LZMPD, SPKiM, DSPM, TiLP.

Poniżej załączamy pełną treść listu.

redakcja

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x