Filtruj treść
Filtruj

Dziura w kontrolach – czy przestały obowiązywać przepisy?

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 6 marca 2023
Kontrola w firmach

Od początku marca br. nie obowiązują przepisy określające ryzyko wystąpienia naruszeń w firmach transportowych. Stanowiły one podstawę do wytypowania podmiotów, które będą kontrolowane stacjonarnie w firmie. Czy oznacza to, że ITD nie może już przeprowadzać takich kontroli?

Od 3 marca 2023 r. przestało obowiązywać rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 października 2019 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy. Tym samym organy kontrolne nie mogą typować nowych firm do przeprowadzenia kontroli w ich siedzibie.

Skąd wzięła się luka w przepisach?

Przepisy europejskie zobowiązały państwa członkowskie do wprowadzenie wspólnego wzoru służącego obliczaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń w firmach transportowych.

Ustalono, że dotychczasowe wzory zostaną zastąpione jednym wspólnym. Obecnie minął termin na przyjęcie do porządku prawnego nowego rozporządzenia, a dotychczasowy wzór zawarty we wspomnianym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury - utracił moc obowiązującą.

Kiedy będzie przyjęty nowy wzór ryzyka?

Prace nad krajowym rozporządzeniem wprowadzającym jednolity wzór unijny do polskiego porządku prawnego, trwają co najmniej od 11 stycznia 2023 r. Wtedy to na stronie legislacja.gov.pl pojawił się projekt stosownego rozporządzenia.

Pisaliśmy o nim tutaj:

Niestety do dnia dzisiejszego projekt ten nie został podpisany przez Ministra Infrastruktury. Obecnie znajduje się on w Komisji Prawodawczej przy KPRM. Został już też zaopiniowany w ramach konsultacji publicznych.

Zapewne więc w najbliższych dniach, czy tygodniach - zostanie podpisany i opublikowany.

Co to oznacza dla przewoźników, czy nie będą podlegali kontroli?

Przepisy rozporządzenia w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy – nie dotyczą bezpośrednio kontroli.

Określają one zasady wyliczania prawdopodobieństwa wystąpienia naruszenia przepisów w firmach. Na podstawie zawartego w nich – jednolitego dla całej UE wzoru - organy kontrolne będą typować firmy do zbadania.

Ważne:

Nie wpłynie to więc na bieżącą działalność kontrolną ITD – będzie ona nadal kontynuowana na podstawie dotychczasowych „typowań”.

Natomiast same kontrole opierają się na zasadach opisanych tutaj:

Nowe zasady kontroli: na drodze i w firmie

Projektowane rozporządzenie odnosić się będzie natomiast do wybrania firm do kontroli na rok 2024 r. Ponieważ zawarty tam wzór, w oparciu o dane z 2023 r. – będzie wskazywał firmy „wylosowane” do kontroli na rok następny.

Jakie są zmiany w „typowaniu”?

Najważniejsza dla przewoźników zmiana polega na tym, że firmy które podczas transportu drogowego często łamią przepisy dotyczące czasu pracy kierowców - będą kontrolowane w pierwszej kolejności.

Przy obliczaniu stopnia ryzyka będą brane pod uwagę wyniki wszystkich kontroli: zarówno drogowych jak i w siedzibie przedsiębiorcy.

Podstawa prawna: 
  • art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 października 2019 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (Dz.U. z 2019 r. poz. 2123) – nieobowiązujące.
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x