W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad projektem przepisów, które mają umożliwić przyznanie przewoźnikom subwencji na zakup nowych tachografów cyfrowych. Ewentualne dofinansowanie będzie uzależnione od wysokości dostępnych środków. Rząd sprawdza czy możliwe będzie pozyskania funduszy unijnych na ten cel.
Polecamy także:
Zdarza się, że kierowca pojazdu powyżej 3,5 t bierze urlop i pożycza ten samochód od pracodawcy, aby wykonać nim przewóz prywatny, np. przewieźć swoje rzeczy podczas przeprowadzki. Jak zarejestrować czas tego przejazdu: w danych firmy i w danych kierowcy?
Żeby to rozstrzygnąć, trzeba zacząć od definicji odpoczynku, która jest zawarta w art. 4 lit. f rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Według tego przepisu odpoczynek oznacza nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem. Określenie to jest zawarte zarówno w definicji odpoczynku dziennego, jak i w definicji odpoczynku tygodniowego.
Przeczytaj także:
Do 31 grudnia 2024 r. trzeba w używanych ciężarówkach wymienić tachografy na inteligentne urządzenia Smart Tacho 2. Zmiana obejmuje pojazdy, które dotychczas nie miały zamontowanego inteligentnego tachografu pierwszej i drugiej generacji. Dotyczy to więc wszystkich ciężarówek, których data pierwszej rejestracji przypadła przed 15 czerwca 2019 roku.
Przeczytaj także:
Przeczytaj także:
Obejrzyj także:
W praktyce mogą zdarzyć się przeróżne sytuacje, skutkiem których jest przekroczenie czasu pracy kierowców. W każdym przypadku procedura kontroli jest odmienna, a czasami wręcz zupełnie inna.
Kluczem do uniknięcia kary jest wykonany w odpowiednim czasie wydruk z tachografu wraz z odpowiednim opisem na odwrocie wydruku z tachografu.
Z wieloletniego doświadczenia w pracy w służbach kontrolnych mogę stwierdzić, iż brak uwzględnienia wydruku z tachografu cyfrowego nie leży po stronie kontrolerów, tylko po stronie samych kierowców. Nie jest prawdą, że język w jakim sporządzony jest opis ma znaczenie, jak również nie jest prawdą, że niektóre służby kontrolne kwestionują wszystkie wydruki z tachografu po przekroczeniu czasu.
Problem niestety leży najczęściej w nieprawidłowo sporządzonym opisie i często sprowadza się tylko do lakonicznego stwierdzenia „brak parkingu”, „wypadek” , „złe warunki atmosferyczne”, „zator” itd.
Niestety takich opisów kontrolerzy z pewnością nie uwzględnią, a kierowca po powrocie do bazy będzie tłumaczył, że kontroler przykładowo ze względu na język nie uznał opisu.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się;