Filtruj treść
Filtruj

Czy opis wydruku w jęz. polskim będzie zrozumiały podczas kontroli za granicą?

Autor: Adam Janus

Dodano: 18 stycznia 2024
Czy opis wydruku w jęz. polskim będzie zrozumiały podczas kontroli za granicą?
Pytanie:  Kierowcy w firmie dokonują sporadycznych przekroczeń w zakresie wydłużenia jazdy dziennej bądź też w przypadku przerwania odpoczynku dziennego. Zgodnie z przepisami, w takiej sytuacji dokonują wydruku i opisania sytuacji na jego odwrocie, z powołaniem się na konkretny przepis. Skarżą się jednak, że w przypadku kontroli zagranicznych – szczególnie we Francji i Niemczech - to nie wystarczy. Muszą się tłumaczyć z tych naruszeń, a ponadto i tak nakładane są na nich kary. Czy tak faktycznie jest? Jaki stosunek mają do wydruków i opisów (dokonanych w języku polskim) służby poza granicami naszego kraju? Czy mogą ukarać pomimo prawidłowego wydruku i opisu sytuacji?
Odpowiedź: 

Sporządzenie wydruku oraz odpowiedniego opisu jest w zasadzie jedyną szansą na ewentualną obronę przed karami nakładanymi przez różne służby kontrolne za naruszenia norm czasu pracy kierowców. Obecnie istnieją trzy podstawowe sytuacje wymagające sporządzenia wydruku oraz opisu (o czym szczegółowo w wyjaśnieniu). Jednak sytuacja sytuacji nierówna i nie ma jednolitego wzorca w jakim przypadku kontrolerzy uwzględnią wydruki, a w jakim nie. Będą przypadki oczywiste, które wręcz muszą być uwzględnione przez kontrolerów, ale też mogą zdarzyć się takie, gdzie kontrolujący odmówi ich uznania i będzie miał rację. Tan ostatni przypadek będzie miał miejsce, gdy kierowca sporządzi opis, ale będzie on zbyt lakoniczny lub nie będzie odpowiednio umotywowany. Niestety podejście do tego samego przypadku nie jest jednakowe w zależności nie tylko od kraju kontroli, ale też od różnych kontrolujących pracujących nawet w tej samej jednostce.

Korzyści 

Przeczytaj także:

Z artykułu dowiesz się;

  • Jak powinien być sporządzony wydruk oraz opis wydruku z tachografu?
  • Jak opisać przekroczenie czasu jazdy?
  • Jak uniknąć kary za przekroczenie czasu jazdy przy kontroli?
  • W jakich sytuacjach można zastosować artykuł 12?
  • Kiedy należy zrobić wydruk z tachografu?
  • Czy opis w jęz. polskim jest uznawany za granicą?
  • Co zrobić, żeby opis był czytelny dla kontrolera zagranicznego?

Sytuacja 1 (różne nieprzewidziane sytuacje na drodze)

Kierowcy w trasie często spotykają różnego rodzaju sytuacje, które powodują konieczność naruszenia przepisów w zakresie czasu prowadzenia, przerw lub odpoczynku.

Do typowych sytuacji należą:

  • brak wolnego parkingu,
  • niekorzystne warunki atmosferyczne,
  • wypadki i inne utrudnienia drogowe.

Często też zdarza się, że kierowca wykorzystując odpoczynek na parkingu musi przestawić pojazd na polecenie służb kontrolnych, obsługi parkingu lub w wyniku innych okoliczności.

Takie sytuacje mogą spowodować naruszenie przepisów i mieć potencjalne konsekwencje podczas kontroli, ale nie w każdym przypadku musi to skutkować karą.

Kierowca może się uchronić od kary jeżeli naruszenie norm czasu pracy kierowców nastąpiło wskutek nieprzewidzianych okoliczności. Takie odstępstwo jednak w żadnym przypadku nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Opis wydruku z tachografu

Dodatkowym warunkiem koniecznym dla uwzględnienia naruszenia na korzyść kierowcy jest odpowiedni wpis na wykresówce lub wykonanie opisu wydruku z tachografu. Taki wpis należy zrobić najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój, czyli na pierwszym parkingu, na którym kierowca zatrzymuje się na przerwę lub odpoczynek.

Jeżeli kierowca korzysta z tachografu analogowego musi go otworzyć, wyjąć wykresówkę i dokonać opisu. Otwarcie tachografu co prawda zostawi ślad na wykresówce, ale takie otwarcie tachografu będzie uzasadnione i kontrolujący nie będzie za to sankcjonował kierowcy.

Natomiast w przypadku tachografu cyfrowego kierowca musi wykonać wydruk dzienny aktywności z karty kierowcy i na tym wydruku opisać uzasadnienie naruszenia.

Przekroczenie czasu jazdy

Pamiętać należy, że gdy robimy wydruk z tachografu to widnieje na nim data i godzina jego sporządzenia, tak więc kontrolujący będzie wiedział czy wydruk został sporządzony na pierwszym parkingu, czy też później i czy kierowca w tym zakresie przestrzega przepisów.

Późniejsze sporządzenie wydruku może nie zostać uwzględnione, gdyż przepis wyraźnie stanowi, że taki opis może zostać wykonany na pierwszej przerwie, a jeżeli po naruszeniu rozpoczyna odpoczynek to na pierwszym odpoczynku po naruszeniu.

Kontrolujący może uwzględnić opis kierowcy, ale przed jego uwzględnieniem musi sprawdzić:

  • wcześniejsze zapisy kierowcy w celu sprawdzenia jego aktywności (powtarzające się opisy kierowcy mogą budzić wątpliwość kontrolera),
  • przyczyny - odstępstwo od ograniczeń w zakresie czasu prowadzenia pojazdu musi być spowodowane wyjątkowymi okolicznościami: wypadek drogowy, niekorzystne  warunki pogodowe, objazdy, brak miejsca na parkingu, itd.
  • przyczyna odstępstwa od przepisów nie może być wcześniej znana lub nie można było jej przewidzieć (kierowca jeżdżąc po stałej trasie nie może ciągle przywoływać utrudnień drogowych spowodowanych np. remontem drogi, ponieważ nie jest to sytuacja przez niego nieznana).

Dodatkowo nie należy zapominać, iż wpis kierowcy musi mieć realne odzwierciedlenie w zapisie dokonanym przez tachograf, czyli musi uprawdopodabniać, iż sytuacja przetoczona przez kierowcę mogła faktycznie zaistnieć.

Prawidłowe opisanie wydruku z tachografu:

„Art. 12/561/2006 (WE) przekroczony czas jazdy bez przerwy w dniu…….. z uwagi na wypadek na drodze krajowej nr ….. na odcinku ……….. – …………. Ruch był kierowany przez policję i odbywał się wahadłowo w bardzo powolnym tempie. Brak możliwości zjazdu na parking od godziny …… do ……. Przerwa wykonana po dojechaniu na najbliższy parking – podpis kierowcy”.

Jak uniknąć kary za naruszenie przepisów?

Omawiana sytuacja jest najczęściej subiektywnie oceniana przez kontrolującego. Natomiast w takim przypadku z pomocą zarówno kontrolującym jak i kontrolerom przychodzą wytyczne KE nr 1 oraz nr 3.

Na podstawie tych wytycznych w określonych sytuacjach kontrolerzy powinni uwzględnić opisy kierowcy, o ile oczywiście spełnione są określone przesłanki.

Jakie są typowe błędy kierowców związane z opisem wydruku z tachografu?

Warto dodać, że w takich przypadkach kierowcy najczęściej popełniają podstawowe błędy, które są przyczyną tego, że kontrola nie uwzględni wydruku.

Przekładem może być częsty wpis kierowcy „brak parkingu”.

Niestety tylko takie wskazanie na wydruku z pewnością nie będzie uwzględnione.

Pamiętajmy, że art. 12 rozp. 561/2006 (WE) jest przepisem szczególnym – wyjątkiem od sztywnych norm czasu pracy, co oznacza że może mieć zastosowanie tylko przy zachowaniu wszystkich przesłanek w nim wskazanych.

Czy opis w jęz. polskim będzie uznawany za granicą?

Niewątpliwie jednak sam język opisu nie ma znaczenia i nigdy nie jest to przesłanką do odrzucenia wydruku.

Zgodnie z omawianym przepisem z odstępstwa można skorzystać pod warunkiem, że: nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój (art. 12 tiret 1 rozp. 561/2006 WE).

Sytuacja 2 (przekroczenie czasu jazdy)

Kolejny przypadek występuje kiedy istnieje konieczność sporządzenia opisu na wydruku przewidują przepisy pakietu mobilności, które dokonały między innymi zmiany artykułu 12 rozporządzenia 561 (WE), co zostało omówione w sytuacji 1.

Pierwsza część tego przepisu została zachowana, ale niestety jest ona bardzo ogólnie skonstruowana, co niewątpliwie powoduje spore problemy w jego praktycznym zastosowaniu.

Dodatkowe dwa odstępstwa:

W myśl postanowień pakietu mobilności zostały natomiast wprowadzone dodatkowe możliwości i zgodnie z tym kierowca może: wydłużyć dzienny (art. 6 ust 1) lub tygodniowy (art. 6 ust. 2) czas prowadzenia o jedną godzinę w celu dotarcia do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy, ponadto będzie uprawniony do naruszenia okresu rozliczeniowego (art. 8 ust. 2).

Na takich samych warunkach kierowca ma prawo przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem, że odbędzie przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.

Oczywiście przedłużenie takie będzie możliwe wyłącznie ze względu na wyjątkowe sytuacje (korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności), a kierowca będzie musiał wskazać powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce lub na wydruku najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.

Dodatkowo każdy wydłużony okres pracy trzeba będzie zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do przekroczenia.

Czas pracy kierowcy zawodowego

W tym miejscu należy podkreślić szczególny charakter tego przepisu - w tym zakaz świadomego zaplanowania dodatkowych czynności dla kierowcy - w sytuacji wykorzystania norm w standardowym wymiarze. Oznacza to, że nie zawsze można skorzystać z tego wyjątku.

Kontrolerzy są szczególnie wyczuleni na sztywne przestrzeganie norm czasu pracy, a obecne taryfikatory kar w zasadzie nie dają żadnej tolerancji umożliwiającej wydłużenie czasu jazdy.

Wobec tego wszelkiego rodzaju przekroczenia będą starannie weryfikowane, a cyklicznie powtarzające się sytuacje przekroczeń, będą z pewnością budziły spore wątpliwości.

Oczywiście przepisy nie precyzują jak często może dojść do przekroczenia, czy to może być raz w okresie kontrolnym dwa, czy też więcej, ale trzeba mieć świadomość, że im częściej to się zdarza, tym bardziej kontrolujący będzie wnikał czy działanie kierowcy wynikało faktycznie z nieprzewidzianych okoliczności, czy też może jest to świadome naginanie przepisów.

Poprawne opisanie wydruku z tachografu

Jednym z warunków skorzystania z odstępstwa jest konieczność wykonania szczegółowego opisu wydruku, który musi w sposób jednoznaczny wskazywać przesłankę do skorzystania z odstępstwa.

Podsumowując - skorzystanie z art. 12 dotyczy ruchu krajowego i międzynarodowego i może się odbyć na określonych warunkach, a wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie muszą być ściśle przestrzegane. Warto podkreślić, iż tego rodzaju przypadki powinny być uwzględnione przez kontrolerów, natomiast nie należy zapominać o konieczności sporządzenia odpowiedniego opisu, zaś samo wpisanie np. „zjazd do bazy” będzie z pewnością niewystarczające (art. 12 tiret 2 i 3 rozp. 561/2006 (WE).

Sytuacja 3 (odstępstwa czasowe)

W normalnej działalności firm tylko wyjątkowe sytuacje mogą być uzasadnieniem przekroczenia czasu jazdy czy skrócenia odpoczynku.

Nieco inna natomiast jest procedura w nadzwyczajnych okolicznościach, takich jak spotykane w ostatnim czasie sytuacje wywołane epidemią koronawirusa, czy też sytuacja w Ukrainie.

W takich przypadkach firmy przewozowe są szczególnie narażone na niespotykane dotąd utrudnienia, które wynikają z problemów na drogach, czy też konieczności zapewnienia szybkich dostaw.

Władze poszczególnych krajów mogą ustanowić na swoim terenie odstępstwa w różnym zakresie. Mają możliwość zezwolić na odstąpienia od wszystkich norm (wówczas jazda, przerwy i odpoczynki mogą trwać, ile zdecyduje kierowca), ale też umożliwić odstępstwo tylko od określonych przepisów lub tylko w konkretnych przypadkach – przykładowo dać możliwość wydłużenia samej jazdy czy skrócenia odpoczynku.

Zwolnienie może także dotyczyć wszystkich firm lub tylko niektórych, na przykład wykonujących dostawy do sklepów spożywczych czy hurtowni.

Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1, o ile nie zagraża to osiągnięciu celów określonych w art. 1 rozporządzenia, państwa członkowskie mogą, za zgodą Komisji, wprowadzić wyjątki od stosowania przepisów art. 6–9 w stosunku do działalności transportowej wykonywanej w wyjątkowych okolicznościach.

Wprowadzenie odstępstwa wymaga zgody Unii Europejskiej, natomiast dopuszczona jest również procedura awaryjna, zgodnie z którą w nagłych przypadkach mogą zostać wprowadzone tymczasowe odstępstwa na okres nieprzekraczający 30 dni.

W przypadku, gdy konkretny kraj wprowadzi na swoim terenie odstępstwa, zarówno kierowca, jak i firma powinni zastosować odpowiednie procedury, żeby z nich skorzystać w taki sposób, aby nie być ukaranym, zarówno w kraju, który wprowadził odstępstwo, jak i poza jego granicami.

Przede wszystkim należy pamiętać, że kierowcy mający obowiązek stosowania tachografu, nawet w przypadku zastosowania zwolnienia z limitów czasu pracy, muszą rejestrować swoją aktywność za pomocą tachografu i nie mogą jeździć bez włożonej do tachografu karty kierowcy lub wykresówki.

Po drugie należy dokładnie zapoznać się z zakresem odstępstwa, ponieważ nie musi to być odstępstwo w pełnym zakresie, a może dotyczyć tylko określonych przypadków, np. dostawy do sklepów spożywczych tak, ale do budowalnych już nie.

W każdym przypadku skorzystania z wyłączenia należy zrobić odpowiedni opis na wydruku z tachografu lub na wykresówce, z podstawą prawną, która powinna być odnotowana w opisie, jest to art. 14 ust. 2 rozporządzenia nr 561/2006 - nie można tego pominąć.

Przypomnę, że normalnie w sytuacjach wyjątkowych kierowcy robą opisy, wskazując jako podstawę do odstępstwa art. 12 rozporządzenia nr 561/2006 (WE) – trzeba pamiętać, żeby robiąc opis, tym razem wpisać inny numer przepisu. Jest to bardzo istotne, ponieważ służby kontrolne w takim przypadku muszą uwzględnić sytuację nadzwyczajną.

Pamiętajmy, że możliwość korzystania z odstępstw na podstawie art. 14 o ile jest wprowadzana, to jest ustalona w każdym kraju oddzielnie i w różnym zakresie. Decyzja danego kraju, że zezwala na określone odstępstwa, dotyczy tylko terenu tego kraju, a w innych krajach tych samych norm rozporządzenia nr 561/2006 nie można łamać „bezkarnie”.

W związku z tym jedynym dokumentem pozwalającym uzasadnić przekroczenie norm czasu pracy będzie również wydruk z tachografu albo wykresówka z opisem, na terenie którego kraju i z jakiej przyczyny doszło do naruszenia.

W przypadku występowania przypadków związanych z czasowymi odstępstwami, służby kontrolne mają obowiązek uwzględnić opisy na wydrukach, co niewątpliwie jest zupełnie inaczej uregulowane niż w omawianej sytuacji 1 i 2 (art. 14 rozp. 561/2006 WE).

Jaki jest klucz do uniknięcia kary?

Podsumowując - w praktyce mogą zdarzyć się przeróżne sytuacje, skutkiem których jest naruszenie norm czasu pracy kierowców. W każdym przypadku procedura kontroli jest odmienna, a czasami wręcz zupełnie inna.

Kluczem do uniknięcia kary jest wykonany w odpowiednim czasie wydruk z tachografu wraz z odpowiednim opisem przyczyn niezależnych od kierowcy.

Z wieloletniego doświadczenia w pracy w służbach kontrolnych mogę stwierdzić, iż brak uwzględnienia wydruku nie leży po stronie kontrolerów, tylko po stronie samych kierowców. Nie jest prawdą, że język w jakim sporządzony jest opis mam znaczenie, jak również nie jest prawdą, że niektóre służby kontrolne kwestionują wszystkie wydruki z opisami.

Problem niestety leży najczęściej w nieprawidłowo sporządzonym opisie i często sprowadza się tylko do lakonicznego stwierdzenia „brak parkingu”, „wypadek” , „złe warunki atmosferyczne”, „zator” itd.

Niestety takich opisów kontrolerzy z pewnością nie uwzględnią, a kierowca po powrocie do bazy będzie tłumaczył, że kontroler przykładowo ze względu na język nie uznał opisu.

Oto przykładowe informacje, które powinny być odnotowane na wydruku:

1. podstawa prawna - art. 12 lub art. 14 rozp. 561/2006 WE - zalecane

2. wskazanie przyczyny – opis sytuacji, np.: „utrudnienia na granicy….”, „brak miejsc parkingowych….”, „zatory drogowe…..”, „oczekiwanie na przejściu granicznym……”

3. lokalizacja – droga, miejscowość, przejście graniczne – np. „droga krajowa nr 2, przejście graniczne”

4. czas lub okres, w którym wstąpiła przyczyna naruszenia

5. w przypadku art. 14 obowiązkowo hasło: „COVID-19” + kraj lub inna przyczyna  

6. podpis kierowcy - zalecane

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x