W tym dziale znajdziesz wszystko na temat czasu pracy kierowców – przerw, odpoczynków kierowców, a także okresów tzw. innej pracy oraz dyżurów kierowców. Dowiesz się, jak prawidłowo dokumentować czas pracy kierowców za pomocą wykresówek, tachografów analogowych, tachografów cyfrowych, kart kierowców, a także jakich norm czasu pracy kierowców przestrzegać. Dzięki wskazówkom zawartym w tym dziale Twoja firma będzie dobrze przygotowana do kontroli ITD oraz kontroli PIP.
Pytanie: Czy czas pracy kierowcy autobusu w komunikacji regularnej może być ułożony w następujący sposób: rozpoczęcie pracy godz. 4:40, przerwa w godz. 8:00-10:20, później praca, a następnie dyżur w godz. 13:57-15:25 oraz praca do godz. 17:00?
Pytanie: Pakiet mobilności wprowadził możliwość przedłużenia czasu jazdy, w celu powrotu do bazy - o 2 godziny. Czy wydłużenie to dotyczy tylko czasu jazdy czy również pracy? Ponadto czy w związku z tym można naruszyć ograniczenie do 15 godzin pracy? Jakie mogą być powody skorzystania z tego odstępstwa, czy może być to np. awaria pojazdu?
Pytanie: Chciałbym się zorientować w kwestii ograniczenia do 10 godzin pracy w ciągu doby w przypadku przepracowania ponad 4 godzin w okresie od 24.00-7.00. Jak liczyć te 10 godzin nocnych kierowcy. Czy to ma być 10 godzin od momentu rozpoczęcia zmiany roboczej do jej zakończenia? Czy może sumuje się okresy aktywności innych niż odpoczynek w okresie zmiany roboczej trwającej więcej niż 10 godzin?
Pytanie: Kierowca korzystając z pakietu mobilności wydłuża dopuszczalny maksymalny czas jazdy dziennej o 2 godziny. Odbiera przerwę 30 min. bezpośrednio przed wydłużeniem jazdy oraz dokonuje wydruku z odpowiednim opisem. Czy wydłużony czas jazdy musi dotyczyć dojazdu do bazy lub miejsca zamieszkania czy też kierowca może wybrać sobie „swoje” czyli dowolne - miejsce odebrania odpoczynku?
Pytanie: Kierowca zaczął pracę o 6.00 (zapis na karcie kierowcy), następnie o godzinie 11.00 (tylko 2,5 godziny jazdy) zrobił 15 minut przerwy. Następnie jechał do godziny 14.30, od 14.30 do 15.00 miał przerwę, a potem jechał do godziny 19.30. Czy kierowca prawidłowo rozłożył jazdę i odpoczynki?
Zdarza się, że kierowcy odbierają długie, nawet 6 godzinne odpoczynki w ciągu dnia. Powstaje pytanie czy taki odpoczynek, zakańcza dzień pracy? Otóż, nie. Zgodnie z przepisami odpoczynek dzienny można podzielić na dwa: minimum 3h + 9h. Dzięki temu może kontynuować daną dniówkę.
Pytanie: Kierowca powinien odpoczywać minimum 11 godzin na dobę. Odpoczynek ten może skrócić do 9 godzin, ale tylko 3 razy w tygodniu. Jednak Decyzja Wykonawcza Komisji 7.6.2011 wskazuje, że nie ma odpoczynku, dopiero poniżej 7 godzin wolnego. Powstaje pytanie - jakie konsekwencje ze strony służb kontrolnych ma odebranie przez kierowcę odpoczynku krótszego niż 7 godz.? Czy odpoczynek ponad 7 godz. ochroni przed karą?
W jaki sposób należy podzielić odpoczynki dłuższe niż regularne odbierane na przełomie tygodni. Zgodnie z opracowaniem TRACE (które wyjaśnia treść rozporządzenia 561/2006) na s. 45 czytamy – „tygodniowy okres odpoczynku, który obejmuje dwa tygodnie, można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu. Okres odpoczynku trwający minimum 69 godzin MOŻE być uznany za dwa następujące po sobie odpoczynki tygodniowe (czyli jeden regularny a drugi skrócony)”. Czy użyte słowo „MOŻE" pozwala kontrolującemu na dowolność uznaniową? Dlaczego ten wyjaśniający zapis w TRACE nie jest udostępniony w jakimś akcie prawnym dostępnym dla przedsiębiorców? Czy w praktyce TRACE może być uznaną podstawą prawną na okoliczność odwołania przedsiębiorcy od nałożonej kary?
Pytanie: W przypadku wykonywania pracy w porze nocnej czas pracy zostaje skrócony do 10 godz. Czy jednak kierowca odpoczywał w ciągu dnia 2 godz. (np. zjechał na parking na obiad i aby odpocząć, bo załadunek ma dopiero za 2 godz.) to czy czas pracy się wydłuża np. kierowca zaczął pracę o godz. 3 w nocy, przez 4 godz. prowadził, przez 2 godz. trwał rozładunek nr 1, potem znowu prowadził przez 30 min, zrobił pauzę 45 min., drugi rozładunek trwał 2 godz., następnie prowadził przez 1 godz., oraz odpoczywał na parkingu przez 2 godz. Do której zatem kierowca ma swój czas pracy? Czy pauza 45 min i 2 h wlicza się do tych 10h?
Pytanie: Zatrudniamy kierowców, którzy realizują dowozy dzieci do szkół w ramach linii regularnych specjalnych do 50 km. Przewóz poranny rozpoczyna się o godzinie 6.00 i kończy o godzinie 8.00, natomiast przewóz popołudniowy zaczyna się o 13.00 i kończy o 16.00. Kierowca zasadniczo czeka w autokarze, w szkole lub w zajezdni na przewóz popołudniowy i może swobodnie dysponować czasem. W jakiej kwocie przysługuje kierowcy wynagrodzenie za czas oczekiwania na przewóz popołudniowy? Czy za czas dyspozycji/dyżuru (oczekiwania na kurs południowy) można wypłacać 60% stawki godzinowej z wynagrodzenia zasadniczego zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców?
Kierowca wyjechał o godzinie 03:00. Według planu miał jechać 4 godziny, po czasie tym zaplanowany był 1-2 godzinny dyżur (w tym czasie samochód był serwisowany), a po jego zakończeniu kierowca miał wrócić do bazy - kolejne 4 godziny. Zaplanowany czas pracy w tej dobie wynosił zatem 8 godzin (powrót do godziny 13:00). Pora nocna do ustalenia czasu pracy kierowcy wyznaczona jest w zakładzie na godziny 00:00-04:00, natomiast pora nocna wynikająca z Kodeksu pracy 22:00-06:00. W wyniku przedłużających się prac w serwisie kierowca odebrał naprawiany pojazd dopiero o godz. 13:00, a do bazy powrócił dopiero o godzinie 17:30, czyli po 14,5 godzinach pracy w tej dobie. Oznacza to, że nastąpiło przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy powyżej 10 godzin z tytułu pory nocnej. Czy prawidłowym rozliczeniem czasu pracy w tym przypadku byłoby zakwalifikowanie godzin pomiędzy 03:00-07:00 oraz 13:00-17:30 jako godzin pracy (8,5 godziny), w tym godzin pomiędzy 03:00-06:00 jako nocne, natomiast czas pomiędzy 07:00-13:00 jako dyżuru 100% (nie wiedział jak długo będzie trwał postój związany z oczekiwaniem na odbiór pojazdu)? W zakładzie obowiązuje indywidualny rozkład czasu pracy kierowców. Pracują oni w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym).
Jazda w załodze dwuosobowej pozwala kierowcom na wydłużenie okresu rozliczeniowego do 30 godz., a także odebranie krótszego, bo 9 godzinnego odpoczynku. Powstaje jednak pytanie, jak te odstępstwa rozliczać i rekompensować, gdy kierowcy rozdzielają się i prowadzą później pojedynczo. Sprawdź, jak stosować w praktyce przepisy o jeździe w załodze i pojedynczej obsadzie.
Pytanie: Pakiet mobilności wprowadził obowiązek wymiany tachografów na inteligentne II generacji. Czy dotyczy to tylko ciężarówek czyli przewozu towarów, czy również autobusów (przewóz osób) w międzynarodowych przewozach regularnych? Jeśli tak, jakie są terminy wymiany tachografów na inteligentne II generacji?
Pytanie: Przedsiębiorca wykonujący transport krajowy autobusem na podstawie zezwolenia, planuje zorganizowanie wyjazdu prywatnego z rodziną i znajomymi. Czy może ustawić tachograf na OUT? Jakie znaczenie ma to czy wycieczka ma charakter krajowy lub zagraniczny? Jak przepisy różnicują taki przewóz autobusem do i powyżej 17 osób?
Pytanie: Czy przewożąc odpady poubojowe kat. 3 pojazdem typu chłodnia, kierowca jest zwolniony z obowiązku używania tachografu? Jak udowodnić w trakcie późniejszej kontroli, że wykonane przewozy podlegały zwolnieniu? Jak należy dokumentować jazdę naprzemienną: czyli ze zwolnieniem, a później normalne transporty podlegające rejestracji na tachografie?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.