W jaki sposób należy podzielić odpoczynki dłuższe niż regularne odbierane na przełomie tygodni. Zgodnie z opracowaniem TRACE (które wyjaśnia treść rozporządzenia 561/2006) na s. 45 czytamy – „tygodniowy okres odpoczynku, który obejmuje dwa tygodnie, można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu. Okres odpoczynku trwający minimum 69 godzin MOŻE być uznany za dwa następujące po sobie odpoczynki tygodniowe (czyli jeden regularny a drugi skrócony)”. Czy użyte słowo „MOŻE" pozwala kontrolującemu na dowolność uznaniową? Dlaczego ten wyjaśniający zapis w TRACE nie jest udostępniony w jakimś akcie prawnym dostępnym dla przedsiębiorców? Czy w praktyce TRACE może być uznaną podstawą prawną na okoliczność odwołania przedsiębiorcy od nałożonej kary?
Przepisy unijnego rozporządzenia 561/2006 (WE) w zakresie odpoczynków tygodniowych podają tylko minimalne założenia. Oznacza to, wykorzystanie ich w dłuższym wymiarze jest jak najbardziej prawidłowe. Przepisy rozporządzenia nie definiują okresów nieobecności w pracy takich jak: urlopy kierowcy, zwolnienia lekarskie lub inne absencje. Takie jednak nieobecności przewidziane są w przepisach krajowych, co nie zmienia faktu, że spełniony jest podstawowy warunek czyli swobodne dysponowanie swoim czasem. Inaczej mówiąc - w sytuacji gdy kierowca nie jest w dyspozycji firmy, czas ten traktowany jest jako odpoczynek kierowcy bez względu na to czy jest to zwykły odpoczynek tygodniowy, czy też inna nieobecność w pracy.
Warto w tym miejscu dodać, iż w tym zakresie mogą wystąpić spore rozbieżności w zależności od charakteru przewozu tj. inaczej jest w przypadku przewozu osób i przewozu rzeczy – do wyjaśnienia założyłem, że chodzi o przewóz towarów.
Przeczytaj także:
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: