Filtruj treść
Filtruj

Co grozi za brak zgłoszenia bazy eksploatacyjnej do 15 stycznia 2023 r.?

Autor: Adam Janus

Dodano: 10 stycznia 2023
Co grozi za brak zgłoszenia bazy eksploatacyjnej do 15 stycznia 2023 r.?
Pytanie:  Jakie konsekwencje może ponieść przewoźnik, który nie spełni wymagania dotyczącego wysłania oświadczenia do GITD o dysponowaniu odpowiednią baza eksploatacyjną do 15 stycznia 2023 r.?
Odpowiedź: 

Oświadczenie o dysponowaniu bazą eksploatacyjną powinny złożyć w zasadzie prawie wszystkie podmioty posiadające uprawnienia transportowe. W terminie do 15 stycznia 2023 r. taki obowiązek spoczywa na firmach posiadających zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, które miały wydane uprawnienia przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego firmy transportowe muszą złożyć oświadczenie o bazie eksploatacyjnej?
  • Jaka kara grozi za niezłożenie tego oświadczenia?

Firmy muszą nie tylko złożyć oświadczenie, ale przede wszystkim mają obowiązek dostosować się do wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej. Obowiązek ten jest warunkiem uzyskania i posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Oznacza to, że niedostosowanie się do tego wymogu może skutkować wezwaniem przedsiębiorcy do potwierdzenia tego warunku.

Niezastosowanie się do wezwania w trybie art. 83 ust 1 ustawy o transporcie drogowym, może skutkować wszczęciem kontroli w zakresie weryfikacji wszystkich wymogów posiadania uprawnienia przewozowego. Natomiast brak któregokolwiek z warunków w konsekwencji może oznaczać wszczęcie procedury cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

W obecnych przepisach nie ma wprost uregulowanej sankcji za omawiane uchybienie, natomiast organ licencyjny może w takim przypadku posiłkowo zastosować lp. 1.5 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym tj. niezgłoszenie w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, organowi, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji, zmiany danych, o których mowa odpowiednio w art. 7a i art. 8 ustawy o transporcie drogowym, w wymaganym terminie - za każdą zmianę 800 złotych.

Pobierz wzór oświadczenia:

Tło zmian w przepisach o bazie eksploatacyjnej

W poprzednim stanie prawnym pojęcie to w zasadzie odnosiło się wyłącznie do adresu, który musiał być zgłoszony do organu licencyjnego. Zgłoszenie bazy miało więc znaczenie tylko na etapie uzyskania licencji/zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Prócz tego nie wymagało żadnych dodatkowych czynności.

Kontrola spełnienia tego warunku przez organ licencyjny, sprowadzała się najczęściej do oświadczenia stwierdzającego, że spełniamy ten wymóg.

W praktyce tylko ITD dokonywało faktycznej kontroli, czy teren zgłoszony do urzędu spełniał ogólne wymagania, czy też – jest to tylko adres wskazany do uzyskania licencji i nie ma nic wspólnego z bazą transportową.

Sytuacja po zmianie przepisów

Znowelizowane przepisy (ustawa z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw) wprowadziły kilka zmian w zakresie samych wymagań, jak też uregulowana została kwestia rozumienia bazy jako centrum operacyjnego. Ma to znaczenie, ponieważ z „bazą eksploatacyjną” powiązane są określone wymagania, takie jak:

  • powrót kierowcy co trzy albo cztery tygodnie lub
  • powrót pojazdu nie rzadziej niż co osiem tygodni.

Jakie są minimalne wymogi dla bazy eksploatacyjnej?

W nowelizacji przepisów określono też minimalne wymogi dla bazy transportowej, które są precyzyjniej określone.

Wymogi bazy eksploatacyjnej

Obecnie baza eksploatacyjna jest to: miejsce będące w dyspozycji przedsiębiorcy, przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład którego wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów:

  • miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym,
  • miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków,
  • miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów;
  • przez bazę eksploatacyjną należy rozumieć także centrum operacyjne pracodawcy, o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

Ponadto określono, że baza ma być adekwatna do skali prowadzonej działalności transportowej i musi znajdować się na terenie kraju.

Za minimum uznano dysponowanie miejscami postojowymi dla minimum 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie. W przypadku zgłoszenia nie więcej niż dwóch pojazdów konieczne jest dysponowanie co najmniej jednym miejscem postojowym.

Przewidziano też możliwość posiadania kilku baz eksploatacyjnych, których łączna liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej 1/3 liczby pojazdów.

Co wymogi dla bazy oznaczają w praktyce?

  • Do miejsca zgłoszonego jako nasza baza musimy mieć tytuł prawny, ale nie musi to być nasza własność. Może więc to być teren wynajęty.
  • Ważne jest czy to miejsce w ogóle nadaje się na bazę transportową – jeżeli będzie to działka w środku miasta, do której nie ma dojazdu dla pojazdów ciężarowych – to z pewnością będzie to zakwestionowane.
  • Musi być zapewniona minimalna liczba miejsc postojowych, które też muszą faktycznie wyglądać jak miejsce postojowe, czyli w jakiś sposób być utwardzone na odpowiedniej powierzchni. Niestety nie określono tego wymagania powierzchnią tylko minimalną liczbą miejsc postojowych – oznacza to, że różne będą wymagania dla standardowego zestawu, a inne dla pojazdu dostawczego o dmc do 3,5 t.
  • Przewidziano też konieczność dostosowania się do nowym wymagań w terminie do 1 stycznia 2023 r. oraz złożenia nowego oświadczenia do organu licencyjnego najpóźniej do 15 stycznia 2023 r.

Konsekwencje dla przewoźnika za niezłożenie oświadczenia

Ewentualną odpowiedzialność za niespełnienie tego wymagania ponieść może wyłącznie przewoźnik drogowy (zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 5 ustawy z 26 stycznia 2022 r.). Nie należy jednak czekać na wezwanie ze strony urzędu.

Ważne:

Firma transportowa nie powinna zostawiać tego obowiązku na ostatnią chwilę.

Nie powinna też czekać na ruch ze strony organu licencyjnego, ponieważ może to oznaczać konsekwencje ze strony organu licencyjnego.

Pierwszą czynnością organu licencyjnego może być wezwanie do potwierdzenia warunków posiadania uprawnienia transportowego. Organ ma tym zakresie szereg możliwości prawnych począwszy od wspominanego wezwania (art. 83 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym) lub kontrolę warunków licencyjnych (art. 84 ust 1).

Ponadto organ licencyjny może zastosować sankcję wynikającą z lp. 1.5 załącznika 3 do ustawy o transporcie drogowym.

Tak jak wspominałem nie ma wprost uregulowanej kary pieniężnej za niezłożenie lub nieterminowe złożenie oświadczenia dotyczącego bazy eksploatacyjnej, natomiast istnieje możliwość zastosowania wspominanej sankcji w wysokości 800 złotych za niezgłoszenie zmiany do uprawnienia transportowego.

Najsurowszą konsekwencją może być utrata zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, co może mieć miejsce w sytuacji, gdy nie spełniamy któregokolwiek warunku do posiadania takiego uprawnienia.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
Słowa kluczowe:
baza eksploatacyjna

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x