Filtruj treść
Filtruj

urlopówka

Wystawienie urlopówki za czynności przygotowania pojazdu do trasy

Wystawienie urlopówki za czynności przygotowania pojazdu do trasy

Pytanie:  Pakiet mobilności zobowiązał kierowców do wprowadzania wszystkich aktywności na kartę do tachografu (za pomocą wpisów manualnych). Ale jak należy postąpić przygotowując pojazd do trasy (podstawiając pod załadunek, tankując). Czy należy za te aktywności wypisać urlopówkę czy zrobić wpis manualny? Czy można wystawić jedną urlopówkę oraz dokonywać tych aktywności w trybie OUT na tachografie?

Obecnie w przypadku tachografu cyfrowego istnieje konieczność rejestracji aktywności niezarejestrowanych przez tachograf za pomocą wpisów ręcznych (manualnego wprowadzania danych za pomocą klawiszy tachografu). Stosowanie tzw. urlopówek ma charakter wyjątkowy, natomiast dokument ten jest cały czas w obrocie prawnym i może być stosowany.

W przypadku braku zarejestrowania aktywności na karcie kierowcy, trzeba wystawić zaświadczenie o działalności kierowcy. Jednak pojawia się wątpliwość - w jaki sposób wystawić taki dokument w sytuacji wykonywania różnych aktywności. Dla przykładu - jazda pojazdem bez obowiązku stosowania tachografu powinna być zaznaczona w zaświadczeniu w rubryce numer 17, natomiast wykonywanie innych prac odznaczone powinno być w rubryce numer 18. Natomiast w jednym dokumencie można zaznaczyć tylko jedną aktywność kierowcy.

Czy kierowca może na czas urlopu zostawić kartę w tachografie?

Czy kierowca może na czas urlopu zostawić kartę w tachografie?

Pytanie:  W firmie mamy jeden samochód ciężarowy i jednego kierowcę. Gdy jest na urlopie to zostawia kartę w tachografie. Czy kierowca musi posiadać jakiś dokument, że był na urlopie w trakcie kontroli ITD? Zdarza się też, że na zmianę z ciężarówką jeździ też samochodem osobowym do 3,5 t. Jak należy dokumentować takie przejazdy?
Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak rejestrować jazdę naprzemienną z tachografem i bez?
  • Czy można zostawić kartę w tachografie na czas urlopu?
Urlop wypisywać manualnie czy wystawić zaświadczenie?

Urlop wypisywać manualnie czy wystawić zaświadczenie?

Pytanie:  Kierowcy w firmie prowadzą samochody ciężarowe sporadycznie (czasem przerwa między wyjazdami to ok. 2 tygodnie). Pracują głównie na samochodach osobowych oraz wykonują inne prace. Podczas wykonywania transportu samochodem ciężarowym zaznaczają na tachografie wszystkie swoje działania (jazdę, odpoczynki, pracę inną). Pomiędzy wyjazdami ciężarówką wystawialiśmy zaświadczenie tzw. urlopówkę. Bez tego kierowca musiałby wpisywać manualnie czynności z ostatnich 10-14 dni. Czy takie działanie jest jeszcze dopuszczalne? Ponadto jak zarejestrować urlop – czy musi być wprowadzony na kartę kierowcy wpisem manualnym?

Powejściu w życie tzw. pakietu mobilności, w zakresie rejestracji aktywności kierowców nastąpiła niewątpliwie rewolucja. Kierowcy okresy niezarejestrowane przez tachograf muszą rejestrować za pomocą odręcznych zapisów lub wpisów manualnych. „Urlopówka” jest niezwykle przydatna w sytuacjach sporadycznej jazdy na tachografie lub pracy w systemie mieszanym z tachografem i bez tachografu. Kierowcy realizujący przewozy mieszane chcąc wprowadzić wstecz wszystkie aktywności muszą poświęcić dużo czasu na dokonywanie wpisów manualnych, co w praktyce jest często niemożliwe lub stwarza wysokie prawdopodobieństwo popełnienia błędu.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Czy warto wystawić jedną czy kilka urlopówek?

Czy urlop uzasadnia prawo do wystawienia urlopówki?

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x