Niektórym kierowcom zbiera się bardzo dużo dni zaległego urlopu. Zdarza się, że kierowca w takiej sytuacji wolałby zamiast urlopu mieć wypłacony ekwiwalent. Czy można to zrobić w taki sposób, że pracodawca zwolni kierowcę, wypłaci mu ekwiwalent i od razu go znowu zatrudni?
Odpowiadając na pytanie – kierowca powinien rejestrować w trybie wpisów manualnych - aktywności niezarejestrowane za pomocą tachografu, np. jako „inna praca” okresy prowadzenia pojazdu bez tachografu (dmc do 3,5 t.).
W przypadku braku obiektywnej możliwości wykonania wpisów ręcznych w drodze wyjątku można stosować świadectwo o działalności kierowcy tzw. urlopówkę.
Jakie zmiany wprowadził pakiet mobilności?
Przepisy tzw. pakietu mobilności wprowadziły dużą zmianę w zakresie rejestracji aktywności kierowców (od 20 sierpnia 2020 r.), a jednym z ważniejszych kierunków zmian tych zapisów jest zasadnicze odejście od tzw. urlopówek. Wprowadzono wtedy jako zasadę – rejestrację aktywności kierowcy w sposób automatyczny (za pomocą tachografu) lub w trybie tzw. wpisów manualnych.
Zaświadczenia o działalności kierowców (urlopówki), nadal mogą być jednak stosowane ale w ściśle określonych sytuacjach.
Jeżeli kierowca zrobi wpis manualny, to nie ma obowiązku wystawiania zaświadczeń.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Zarządzającego transportem nie uwolni od kary fakt, że w dniu, gdy przeprowadzono kontrolę, nie pracował. Musi tak organizować pracę przedsiębiorstwa, by także podczas jego nieobecności wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Nie może się uwolnić od odpowiedzialności, twierdząc, że coś nie należało do jego obowiązków - jeśli był jedynym zarządzającym w firmie – tak wynika z wyroku WSA.
W przepisach przewidziano, że zarządzający transportem musi zarządzać operacjami transportowymi w sposób „ciągły i rzeczywisty". To wiąże się z koniecznością zapewnienia takiej organizacji transportu, by warunki wynikające z przepisów były spełnione także podczas nieobecności zarządzającego. Dni wolne od pracy czy też czasowa nieobecność osoby zarządzającej transportem nie powodują, że na ten okres zawieszone są wynikające z przepisów obowiązki i normy dotyczące wykonywania transportu.
Sezon urlopowy powoli się rozpoczyna, a wraz z nim firmy transportowe czekają kolejne wydatki, których mogą nie być nawet do końca świadomi. Jakie? Chodzi o wynagrodzenia urlopowe kierowców zawodowych, które wylicza się na podstawie wynagrodzenia z umowy o pracę, najczęściej za okres ostatnich 3 miesięcy. Jeszcze rok wcześniej pracownicy otrzymywali pensję brutto w wysokości 3200 – 3300 zł i to właśnie z tej średniej wyliczane było wynagrodzenie urlopowe. Od 2 lutego 2022 r. to się zmienia, ponieważ wypłata polskiego kierowcy wzrosła do 10-12 tys. brutto. I właśnie ta kwota posłuży do wyliczenia średniej za urlop wypoczynkowy, co daje prawie trzykrotny wzrost względem wypłat za poprzedni sezon.
Powejściu w życie tzw. pakietu mobilności, w zakresie rejestracji aktywności kierowców nastąpiła niewątpliwie rewolucja. Kierowcy okresy niezarejestrowane przez tachograf muszą rejestrować za pomocą odręcznych zapisów lub wpisów manualnych. „Urlopówka” jest niezwykle przydatna w sytuacjach sporadycznej jazdy na tachografie lub pracy w systemie mieszanym z tachografem i bez tachografu. Kierowcy realizujący przewozy mieszane chcąc wprowadzić wstecz wszystkie aktywności muszą poświęcić dużo czasu na dokonywanie wpisów manualnych, co w praktyce jest często niemożliwe lub stwarza wysokie prawdopodobieństwo popełnienia błędu.
Czy warto wystawić jedną czy kilka urlopówek?
Czy urlop uzasadnia prawo do wystawienia urlopówki?
Urlopu udziela się na dni, które zgodnie z rozkładem czasu pracy są dla tego pracownika dniami pracy (art. 1542 § 1 Kp). Z drugiej jednak strony pracodawca zobowiązany jest tak planować urlopy wypoczynkowe pracowników, by w przypadku podziału tegoż urlopu na części, co najmniej jedna z nich obejmowała minimum 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 162 Kp).
Z artykułu dowiesz się: jak planować nieprzerwany 14-dniowy urlop pracownika.
ZUS poinformował, że osoby uprawnione aktywowały już ponad 504 tys. bonów turystycznych na łączną kwotę 431 mln złotych. Obsługa bonu odbywa się przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.
Czy do 14-dniowego wypoczynku, wymaganego w art. 162 Kodeksu pracy, można wliczyć dni wolne za nadgodziny oraz za przepracowaną sobotę, niedzielę i święto? Nie są to przecież dni urlopu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »