Kwestia zwolnienia z obowiązku stosowania tachografu przy wykonywaniu przewozu na potrzeby własne pojazdem (lub zespołem pojazdów) o dmc do 7,5 t. uregulowana jest w przepisach ustawy o transporcie drogowym oraz przepisach unijnych. Dotyczy ona przewozu materiałów lub sprzętu do użytku w trakcie pracy kierowcy (np. sprzęt do wiercenia studni na przyczepie). Nie mogą być więc przewożone np. towary - w celu wykonania usługi transportowej.
Przepisy (art. 3 lit. aa rozporządzenia 561/2006) zwalniają z obowiązku stosowania tachografu przy określonych typach przejazdów. Wyłączenia te należy interpretować ściśle i w żadnym przypadku nie można ich interpretować rozszerzająco.
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj także:
W obrocie prawnym istnieją dwie definicje „przewozów na potrzeby własne”. Pierwsza definicja została uregulowana w przepisach ustawy o transporcie drogowym, a druga w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
Nasza rodzima definicja ustawowa „przewozów na potrzeby własne” jest bardziej rygorystyczna, więc w niniejszej analizie skupię się właśnie nad jej treścią. Nadmieniam przy tym, że spełniając warunki „przewozów na potrzeby własne” podyktowane przepisami ustawy o transporcie drogowym, spełniamy jednocześnie wszystkie warunki wynikające z definicji wynikającej z treści rozporządzenia 1072/2009.
Podstawowym dokumentem związanym z przewożonym ładunkiem jest list przewozowy. Taki dokument wymagany jest podczas każdej kontroli drogowej niezależnie od charakteru odbywanego przewozu i obowiązuje zarówno w przewozach krajowych, jak też międzynarodowych, o ile oczywiście przewożony jest ładunek.
Ma on ważne znaczenie dla przewoźnika, ponieważ z reguły stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, a w konsekwencji wpływa na jego określone prawa jak też obowiązki.
Przedsiębiorca realizuje przewozy na potrzeby własne. Czy dowóz towarów może ująć na fakturze, skoro nie ma licencji transportowej?
Czy dowóz wyprodukowanego towaru na naczepie, która nie należy do firmy, będzie zakwalifikowany jako „na potrzeby własne”?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »