Filtruj treść
Filtruj

taryfikator kar

Nowe taryfikatory kar ITD

Zmiany w taryfikatorach kar transportowych 2022

Od 1 marca sporym modyfikacjom ulegną taryfikatory kar za naruszenia transportowe. Przyczyną nowelizacji była konieczność dostosowania przepisów do postanowień pakietu mobilności. Nowością jest objęcie taryfikatorami busów o dmc powyżej 2,5 t, możliwość dosłania danych podczas kontroli, dodanie nowych kar m.in. za odpoczynek 45 godz. w kabinie. Zabrakło natomiast wprowadzenia ograniczenia maksymalnej wysokości kary dla kierowcy (jest nieograniczona!). Omawiamy zmiany w taryfikatorach kar.

Nowelizacja nie podniosła górnej granicy kar za naruszenia stwierdzane podczas jednej kontroli. Tak jak poprzednio wobec zarządzającego transportem limit kary z jednej kontroli nie może przekroczyć 3 000 zł, a na firmę 12 000 zł na kontroli drogowej. Natomiast w trakcie kontroli w firmie może być to od 15 000 zł do 30 000 zł. Wysokość kary w tym ostatnim przypadku uzależniona jest od ilości zatrudnionych kierowców.

Kolejną nowością jest objęcie taryfikatorami kar także pojazdów o dmc powyżej 2,5 tony, co oczywiście będzie dotyczyło tylko ruchu międzynarodowego. Konsekwencją tego już od 21 maja tego roku, będzie możliwość ukarania kierowcy, zarządzającego i firmy dysponującej mniejszymi pojazdami - busami, a nie tak jak dotychczas wyłącznie powyżej 3,5 tony.

Dodatkowo kontrolerzy ITD dostaną nowe uprawnienia do zatrzymania w zasadzie każdego pojazdu i weryfikacji przepisów pakietu mobilności w pojazdach o dmc powyżej 2,5 tony.

Katalog kar na kierowców podobnie jak poprzednio uregulowany jest w załączniku nr 1. Procedura sankcjonowania również się nie zmieniła, czyli pozostawiono tryb wykroczeniowy, co oznacza mandat karny lub wniosek do sądu o ukaranie.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie nowe kary trafiły to taryfikatora dla: kierowcy, zarządzającego i firmy?

Czy oprócz tych podmiotów kary mogą otrzymać też inne osoby w firmie?

Jakich zmian zabrakło w nowych taryfikatorach (np. ograniczenia maksymalnej wysokości kar!)?

Senat złagodził zmiany w przepisach o karach ITD

Senat złagodził zmiany w przepisach o karach ITD

Zmiany w przepisach, związane z pakietem mobilności, będą dużo łagodniejsze niż chciał Sejm. Senat wprowadził poprawki korzystne dla przewoźników. Nowych kar będzie mniej, a dla kierowców pracujących w systemie zadaniowym i otrzymujących ryczałty nie będzie trzeba ewidencjonować godzin pracy. Poprawki Senatu musi jeszcze zaakceptować Sejm!

Podczas prac w Senacie zostały zaakceptowane wszystkie poprawki będące odpowiedzią na postulaty przewoźników. Teraz czekamy już tylko na ostatnie głosowanie Sejmu, które zatwierdzi bądź odrzuci senackie poprawki. Po tym ostatnim głosowaniu zmiany wejdą w życie w ciągu miesiąca od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Wyjątkiem są przepisy o:

1) obowiązku przechowywania danych księgowych na terenie UE, który wchodzi w życie 21 lutego 2022 r.;

2) świadectwie kierowcy (art. 1 pkt 17 lit. b i art. 16), które wchodzą w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia;

3) przepisów o podróżach służbowych kierowców oraz pracy w nocy, które wchodzą w życie 2 lutego 2022 r.;

4) przepisów o ewidencji czasu pracy kierowców, które wchodzą w życie po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Czy Sejm zaakceptuje poprawki Senatu?

To, że postulaty przewoźników zostaną wprowadzone w Senacie, zapowiadała wcześniej wiceminister infrastruktury. Wynika z tego, że w następnym głosowaniu Sejm te poprawki zaakceptuje, a ich brak w poprzedniej wersji przegłosowanej przez Sejm wynikał tylko z pośpiechu.

Przepisy bowiem powinny być wdrożone w lutym 2022 r., kiedy wchodzi w życie pakiet mobilności.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie poprawki do przepisów wprowadził Senat?

Od kiedy zaczną obowiązywać znowelizowane taryfikatory kar?

Jakie przepisy pozostałe niezmienione (przez Senat)?

Jakich kar mogą spodziewać się przewoźnicy od lutego br.?

ITD nie może dowolnie sumować kar z taryfikatora

ITD nie może dowolnie sumować kar z taryfikatora

Jeśli jakiś punkt taryfikatora przewiduje kilka progów kar, np. za naruszenie trwające do godziny i powyżej godziny - ITD nie ma prawa tych kar sumować. Musi nałożyć karę przewidzianą tylko dla jednego przedziału czasowego.

Podczas kontroli w siedzibie firmy stwierdzono wiele naruszeń, polegających na przekroczeniu czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, niedozwolonym skróceniu odpoczynku dziennego i niezgłoszenie organowi, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji, sprzedaży pojazdów. Suma kar wynosiła 2.950 zł.

Jak inspektor zsumował kary?

Między innymi nałożono karę za to, że kierowca o 10.53 rozpoczął 24-godzinny okres rozliczeniowy, w czasie którego zobowiązany był odbyć minimum 9-godzinny nieprzerwany odpoczynek, a odebrał jedynie odpoczynek wynoszący 6 godzin i 47 minut. Oznacza to skrócenie odpoczynku o 2 godziny i 13 minut. Inspektor nałożył z tego tytułu karę za skrócenie wymaganego skróconego odpoczynku dziennego o czas nieprzekraczający 1 godziny – w wysokości 150 zł, o czas przekraczający jedną godzinę, ale nieprzekraczający 2 godzin –  350 zł, i za rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin – 550 zł. W sumie 1.050 zł.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się: jak należy czytać i interpretować taryfikator kar. Okazuje się, że nawet inspektorzy ITD stosują go mechanicznie i bez zrozumienia – dowolnie sumując kary w nim zapisane!

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x