Filtruj treść
Filtruj

tachograf

Jazda z tachografem: analogowym, cyfrowym oraz busem do 3,5 t. (bez tachografu)

Jazda z tachografem: analogowym, cyfrowym oraz busem do 3,5 t. (bez tachografu)

Kierowca pracuje w trybie mieszanym tzn. zarówno busem do 3,5 tony, a także ciężarówkami z tachografem analogowym oraz cyfrowym. Jak należy wypełnić urlopówkę, żeby zapewnić ciągłość zapisu danych?

Prowadzenie pojazdów z różnymi tachografami, jak również jazda bez tachografu, wymaga szczególnej uwagi. Z jednej strony muszą tu być zachowane zasady używania wykresówek, z drugiej zaś przestrzegane muszą być zasady korzystania z karty kierowcy.

Podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie ciągłości zapisów. Ten element jest podstawowym zagadnieniem, który jest weryfikowany podczas każdej kontroli.

Na każdej kontroli kierowca musi posiadać przy sobie dane potwierdzające swoją aktywność z dnia kontroli oraz 28 dni wstecz. Oznacza to, iż przy każdym zakończeniu pracy na jednym pojeździe dokumenty kierowcy przechodzą wraz z nim do kolejnego.
Wykresówki są przypisane do kierowcy, a nie do pojazdu. Wobec tego zmiana pojazdu powoduje automatycznie wyjęcie wykresówki z tachografu analogowego i wożenie jej ze sobą podczas pracy na tachografie cyfrowym.

Warto pamiętać, że przy zmianie pojazdów wystąpi naturalna przerwa (np. trwająca 1-2 minuty), która musi być uzupełnione wpisami ręcznymi (manualnymi). W związku z tym – zegary na obydwu tachografach muszą być zsynchronizowane. Ponadto może pojawić się problem rejestracji w trybie ręcznym na wykresówce tych kilkuminutowych braków. Skala na tylnej stronie wykresówki jest określona co pół godziny i trudno jest precyzyjnie wykreślić brakujące kilka minut. W tachografie cyfrowym będzie już łatwiej wprowadzić te kilka brakujących minut, potrzebnych na przesiadkę.

Kopiowanie danych z tacho ciężarówki nieużywanej przez pół roku

Kopiowanie danych z tacho ciężarówki nieużywanej przez pół roku

Pytanie:  Przedsiębiorca wyłączył pojazd z eksploatacji, wymontowując również akumulatory, na ponad 6 miesięcy. W chwili sprzedaży nie było więc możliwe dokonanie odczytu tachografu za okres postoju. Czy ewentualna kontrola potraktuje przepisy literalnie - jako brak odczytu w okresie 90 dni kalendarzowych, czy uzna że przez ten okres nie było ani jednego dnia aktywności pojazdu? Wycofanie pojazdu z użytkowania nie musi przecież oznaczać natychmiastowej sprzedaży, ani też zdejmowania auta ze stanu majątkowego. Ale oba te przypadki powodują automatyczną przerwę w pozyskiwaniu danych z tachografu chociaż pojazd figuruje na stanie firmy.

Kwestię prawidłowej obsługi urządzeń kontrolo – pomiarowych, w tym między innymi pobierania danych z tachografu cyfrowego regulują przepisy europejskie.

Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 z 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, które określa minimalną częstotliwość czynności dotyczących wczytywania danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu cyfrowego.

Szkolenie kontrola tachografu

Szkolenie: Kontrola tachografu     

Tachograf jest podstawowym urządzeniem do rejestracji aktywności kierowcy i pojazdu. Na szkoleniu wyjaśniamy: jak go kontrolują inspektorzy, co sprawdzają, na co zwracają uwagę, a co zobaczą mimo, że kierowcy może się wydawać, że inspektor tego nie jest w stanie skontrolować. Powiemy także ile trwa kontrola na drodze i czym się kończy, co trzeba podpisać i jakie to może mieć skutki dla firmy. Podpowiemy co zrobić w sytuacji, gdy kierowca przyjeżdża do bazy i mówi, że miał kontrolę i zapłacił mandat - czego w takiej sytuacji mogą się spodziewać szef i zarządzający transportem. Podpowiemy także na co firma powinna zwrócić uwagę, gdzie są błędy w obsłudze ze strony kierowcy, ale też ze strony firmy i zarządzającego transportem. Wskażemy także na zmiany w tachografach, które wejdą w życie już niebawem oraz jaki wpływ miał na to pakiet mobilności.


Korzyści 

- poznasz najważniejsze przepisy dotyczące stosowania tachografów

- dowiesz się jak wygląda kontrola tachografu i jakie niesie za sobą konsekwencje

- unikniesz błędów w codziennej pracy, dzięki czemu twoja praca będzie bezpieczniejsza i łatwiejsza w planowaniu

- będziesz wiedział jak się zachować w sytuacji awarii tachografu

- dowiesz się gdzie i dlaczego powstają błędy oraz kto za nie odpowiada

- poznasz zmiany w zakresie tachografów, do których już dzisiaj musisz się przygotować

Adresaci szkolenia:

- kierowcy

- właściciele firm przewozowych – transport i przewozy na potrzeby własne

- kadra zarządzająca transportem drogowym

- dyspozytorzy, planiści, specjaliści ds. kadr w transporcie drogowym

Program szkolenia:   

  • rodzaje urządzeń rejestrujących  
  • kto i kiedy musi używać tachografu?
  • kontrola zapisu aktywności pojazdu i kierowcy
  • sytuacje awaryjne – uszkodzenie tachografu
  • sczytywanie danych
  • najczęstsze błędy w obsłudze tachografu
  • odpowiedzialność za naruszenia z obsługi urządzeń kontrolno – pomiarowych
  • zmiany w zakresie tachografów – pakiet mobilności  

Prowadzący szkolenie:

Adam Gorgol - prawnik, pracownik służb kontrolnych transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem, doradca DGSA w przewozie towarów niebezpiecznych (ADR), ekspert z problematyki transportu drogowego, w tym czasu pracy kierowców. Doświadczony szkoleniowiec kierowców, kadry zarządzającej firm i funkcjonariuszy różnych organów kontrolnych transportu drogowego. Autor licznych publikacji dotyczącej tematyki transportowej, w szczególności obejmującej problematykę tachografów i czasu pracy kierowców.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x