Pomysł, by prawo jazdy na ciężarówki można było otrzymać w wieku 17 lat, budzi wiele emocji. Jednak Parlament Europejski dał już na jego realizację pierwszą zgodę. To nie jedyne proponowane zmiany. Również Holandia rozpoczęła prace nad obniżeniem wieku kierowców pojazdów 60-tonowych z 23 do 21 lat. Powodem jest spodziewany brak kierowców oraz trudności w uzyskaniu uprawnień.
Pisaliśmy o tym:
Szkolenie i egzaminowanie na prawo jazdy kategorii C+E przy wykorzystaniu ciągnika siodłowego i naczepy zostanie kolejny raz odsunięte w czasie. Powodem jest brak takiego taboru w ośrodkach egzaminujących kierowców. Nowe przepisy najprawdopodobniej wejdą w życie dopiero od stycznia 2026 r.
Przeczytaj także:
Obecnie zatrzymania prawa jazdy kierowcy za granicą, nie skutkuje w praktyce zakazem prowadzenia w innych krajach (wyjątkiem jest utrata prawa jazdy w kraju macierzystym). Unijni urzędnicy pracują więc nad przepisami o „ogólnounijnej” utracie prawa jazdy. Jednak problemem będzie zapewne ujednolicenie różnych dopuszczalnych stężeń alkoholu w poszczególnych krajach (od 0 do 0,8 promila). Ponadto planowane jest ujednolicenie systemów punktów karnych i obniżenie wieku kierowców ciężarówek do 18 lat. Sprawdź nad czym pracuje Komisja Europejska – w zakresie transportu.
Zatrzymanie prawa jazdy za granicą jest bardzo możliwym scenariuszem. W Danii jest to konsekwencja fałszowania wskazań tachografu, a w Niemczech znacznego przekroczenia dopuszczalnej prędkości, czy jazdy pod wpływem alkoholu. Państwa członkowskie w teorii wymieniają informacje na temat praw jazdy przez siebie wydanych, wymienionych, zastąpionych, przedłużonych lub cofniętych (art. 15). Jednak w praktyce są to w zasadzie martwe przepisy, które nie mają odpowiednika w ustawodawstwach krajowych.
„Terytorialne” odebranie prawa jazdy
W konsekwencji „zagraniczna” utrata uprawnień zwykle działa tylko na terytorium tego państwa.
Oczywiście inaczej jest w przypadku zatrzymania prawa jazdy, czy utraty uprawnień we własnym kraju. Jeśli bowiem polski kierowca straci uprawnienia w Polsce, to nie będzie mógł okazać prawa jazdy podczas ewentualnej kontroli za granicą i raczej nigdzie nie pojedzie.
Parlament Europejski poparł propozycję, by kierowcom, którzy utracą prawo jazdy z powodu przekroczenia dozwolonej prędkości w jednym z unijnych krajów, odbierać też uprawnienia we wszystkich krajach członkowskich. Przepisy jeszcze nie obowiązują, ale jest to kolejny krok w kierunku ich uchwalenia.
UE chce podziału prawa jazdy kat. B na dwie odrębne kategorie. Chodzi o podział prawa jazdy kat. B na dwie kategorie: uprawniającą do prowadzenia pojazdów o masie do 1,8 tony oraz prawo jazdy kat. B+, pozwalające na prowadzenie pojazdów o masie od 1,8 do 3,5 tony. Europejskie organizacje transportowe są temu zdecydowanie przeciwne.
Należy mieć na uwadze kilka kwestii.
Po pierwsze poruszając się po terenie kraju - nie ma obowiązku wożenia ze sobą blankietu prawa jazdy. Wobec tego kontrolujący nie ma podstaw do kwestionowania ważności blankietu.
Po drugie od niedawana zmienione zostały zasady wydawania praw jazdy, a mianowicie informacje o szkoleniu zawodowym kierowcy (szkolenie okresowe lub kwalifikacja wstępna) odnotowywane są w profilu kierowcy prowadzonym przez wydziały komunikacji właściwe dla danego kierowcy.
Zatrzymanie prawa jazdy dotyczy tylko tych jego kategorii, które wskazał Sąd. Oznacza to, że starosta nie może rozszerzać zatrzymania prawa jazdy na wszystkie kategorie w nim zawarte. Kierowca po zatrzymaniu prawa jazdy kat. B. nadal może dysponować innymi uprawnieniami i np. prowadzić ciężarówkę – tak wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Wkrótce we wszystkich krajach UE zaczną też obowiązywać te same systemy punktów karnych i zasady jazdy po alkoholu. Jeśli stracisz prawo jazdy w jednym kraju UE, zakaz kierowania będzie obowiązywał w całej Unii.
Tymczasowe elektroniczne prawo jazdy (tePJ) dostępne w aplikacji mObywatel ma umożliwić osobie, która zdała egzamin - na korzystanie ze zdobytych uprawnień już tego samego dnia. Przepisy znajdują się obecnie w Senacie, a wejdą w życie w wakacje.
Na czym będzie polegać tymczasowe elektroniczne prawo jazdy?
Tymczasowe prawo jazdy w aplikacji na smartfona
Zdaniem Komisji wprowadzenie jednolitego dokumentu uprości uznawanie praw jazdy między państwami członkowskimi. Z drugiej strony cyfrowy dokument ważny na terenie całej UE, ułatwi wyegzekwowanie zakazu prowadzenia pojazdów - orzeczonego w jednym z państw członkowskich.
Czy kierowcy z państw spoza UE też będą mogli wyrobić unijne prawo jazdy?
Kiedy wejdą w życie przepisy o unijnym prawie jazdy?
Już niedługo w Polsce wprowadzone zostanie tzw. tymczasowe prawo jazdy. Ma to być dokument zapisany w aplikacji, którym kierowca będzie mógł się posługiwać od razu po zdanym egzaminie, zanim jeszcze otrzyma dokument w tradycyjnej formie.
Komisja Europejska przedstawiła propozycje zmian w uprawnieniach dla kierowców. Prawo jazdy na samochody ciężarowe ma być dostępne już dla 17-latków. Osoby z poważnymi schorzeniami zdrowotnymi będą mogły zachować uprawnienia.
Z artykułu dowiesz się:
Dlaczego KE planuje dać uprawnienia 17-latkom?
Z jakimi chorobami będzie można kierować?
Gdy służby kontrolne zatrzymają Twoje prawo jazdy w jednym kraju unijnym, zatrzymanie będzie obowiązywało również w pozostałych państwach Wspólnoty. We wszystkich krajach UE zaczną też obowiązywać te same systemy punktów karnych i zasady jazdy po alkoholu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »