Po nowelizacji przepisów ustawy o czasie pracy kierowców (wynikającej z pakietu mobilności) kierowcy wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe nie są już traktowani jako pracownicy odbywający podróż służbową w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks pracy (art. 77[5] kp). Wobec tego, w obu wskazanych przypadkach kierowca nie będzie uprawniony do otrzymania należności z tytułu podróży służbowej (m.in. diety).
W obu sytuacjach mamy do czynienia z międzynarodowym przewozem drogowym, ponieważ podczas przejazdu dochodzi do przekroczenia granic RP – co wynika z ustawy o transporcie drogowym.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiedz się:
Zapraszamy do odsłuchania całości podcastu. Kliknij w link poniżej.
Dieta za dobę krajowej podróży służbowej ma wzrosnąć z 30 zł do 38 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, wzrosną też inne należności, których podstawę stanowi wysokość diety. Przedstawiamy na przykładach, ile wyniosą diety i ryczałty noclegowe po zmianie przepisów.
Dieta w czasie podróży krajowej jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia i obecnie wynosi 30 zł za dobę podróży. Ta kwota nie była waloryzowana od 2013 roku. Dieta na dotychczasowym poziomie już dawno nie pokrywa faktycznych kosztów wyżywienia.
Pracodawcy prywatni, którzy podnieśli dietę swoim pracownikom, muszą od nadwyżki ponad 30 zł odprowadzić podatek dochodowy oraz składki na ZUS, ponieważ zwolnienia obejmują jedynie wartość diety obowiązującej dla pracowników budżetówki.
Z artykułu dowiesz się:
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z nim kierowcy wykonujący transport drogowy będą z punktu widzenia ZUS i fiskusa pracownikami delegowanymi, a nie w podróży służbowej. Sprawdź inne propozycje.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »