Podczas przewozów dwustronnych (bilateralnych) kierowca nie podlega przepisom o delegowaniu, a więc nie jest uznawany za delegowanego. Które przewozy są traktowane jako dwustronne?
W jaki sposób naliczać delegację krajową dla kierowcy, który: 1) wyjechał z bazy na rozładunek do miasta A, później jedzie na pusto do miasta B na załadunek i rozładowuje go w mieście C. Następnie ładuje towar i jedzie z nim do Niemiec. Czy dieta krajowa przysługuje mu od momentu wyjazdu z bazy do granicy PL-DE czy tylko od załadunku w B do rozładunku w C? 2) Kierowca wykonuje przejazd bilateralny z DE do PL, czy wówczas za odcinek od granicy DE-PL do rozładunku w PL należy się dieta (kierowca nie zjeżdża na bazę)? 3) Kierowca jedzie przez Polskę tranzytem z Niemiec na Białoruś, również pomijając bazę.
W związku z zapisami unijnego pakietu mobilności, które wejdą w życie 2 lutego 2022 roku, Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmiany przepisów. Wynika z nich, że koszt utrzymania kierowcy wzrośnie o ok. 35 procent, jednak bez tej zmiany - wzrósłby aż o 60 procent. Wynika to z faktu, że kierowcy mają zarabiać tyle samo ich odpowiednicy w kraju, w którym realizują transport.
Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził, że jeśli praca kierowcy ma związek z terytorium innego państwa, to należy stosować obowiązki, wynikające z dyrektywy o delegowaniu, a także z przepisów krajowych, takich jak Loi Macron czy MiLoG. Wskazał też, jak badać ten związek.
Cztery organizacje zrzeszające przewoźników (TLP, ZMPD, OZPTD PIGTSiS) zaapelowały do Ministra Infrastruktury o zmiany w wynagradzaniu polskich kierowców. Przewoźnicy domagają się wprowadzenia rozwiązań, które zrekompensują przewidywany wzrost wynagrodzeń. Przepisy o delegowaniu zaczną obowiązywać od lutego 2022 r. Kierowcy będą otrzymywać stawkę odpowiednią dla kraju przyjmującego, co może spowodować wzrost kosztów nawet o 100%. Czego domagają się przewoźnicy?
Firma realizuje usługi spedycyjne dla klienta z Belgii, w tym celu wynajmuje auta wraz z kierowcami od podwykonawców. Czy obowiązek zgłaszania delegowanych kierowców należy do nas jako spedycji, czy podwykonawcy realizującego usługę?
W Niemczech, Francji oraz Austrii pojawia się coraz więcej kontroli związanych z respektowaniem dyrektywy o płacy minimalnej i delegowaniu pracowników w transporcie. Zaczęto również nakładać kary finansowe dla przewoźników. Drogowy sektor TSL nie przewidywał jednak w tym temacie zmian do lutego 2022 roku, czyli do momentu wejścia w życie zapisów wynikających z pakietu mobilności. Początkowe łagodne podejście inspektorów zaczyna się zmieniać. Inspektorzy nakładają kary rzędu 1000 euro za każdy brakujący dokument podczas kontroli. Co zrobić by uniknąć mandatów? Jakie dokumenty musimy przygotować?
Niektóre państwa UE wymagają od polskich firm wysyłających kierowców dopełnienia formalności związanych z delegowaniem, np. zgłoszenia kierowcy do specjalnego systemu. Czy obejmuje to też wspólników spółki cywilnej?
Od 30 lipca br. wejdzie w życie unijna dyrektywa o delegowaniu pracowników. Kraje członkowskie zostały zobowiązane do wprowadzenia jej przepisów do swoich porządków krajowych. Polska przyjęła w tym celu ustawę wdrażającą, która zacznie obowiązywać po 30 lipca. Uwaga - przepisy te nie dotyczą kierowców. Zasady delegowanie kierowców wynikać będą wprost z "pakietu mobilności" i wejdą w życie za 18 miesięcy od jego opublikowania!
Przedsiębiorcy chcą odłożenia „delegowania”, które zacznie obowiązywać od 30 lipca 2020 r. Już za niecałe trzy miesiące wejdzie w życie unijna dyrektywa „o pracownikach delegowanych”. Spowoduje ona, że kierowcy w trasach międzynarodowych będą otrzymywać wynagrodzenie sektorowe obowiązujące w kraju przyjmującym. Oznacza to: wzrost kosztów transportu oraz dodatkowe problemy z rozliczaniem stawek. Przedsiębiorcy skierowali więc do Komisji Europejskiej pismo wskazujące, iż z powodu pandemii koronowawirusa, a także konieczności przygotowania się do zmian – na potrzebę odłożenia terminu wejścia dyrektywy o rok, do 30 lipca 2021 r.
Od 30 lipca 2020 r. wchodzi w życie dyrektywa o pracownikach delegowanych. Nakazuje ona wypłatę kierowcom wynagrodzenia sektorowego obowiązującego w kraju przyjmującym. Kierowca oprócz diety i ryczałt noclegowego otrzyma też zagraniczną stawkę wynagrodzenia. Przyjmując, że obecnie zarabia 6500 zł, za pół roku będzie otrzymywał 8500 zł. O co chodzi w nowych przepisach?
Zgodnie z dekretem 2016-418, dotyczącym delegowania pracowników w transporcie drogowym na terytorium Francji, reprezentantem zagranicznej firmy przewozowej może być tylko podmiot, posiadający numer SIRET (odpowiednik polskiego REGONU), a podstawą współpracy jest zwykła umowa. Niestety, skomplikowane przepisy delegowania pracowników są powodem wielu nieporozumień w branży.
We Francji 5 czerwca br. opublikowano nowy dekret zmieniający przepisy o delegowaniu pracowników oraz zaostrzający kary za nielegalną pracę.
Zdaniem polskiego ministerstwa spraw zagranicznych dyrektywa ma protekcjonistyczny charakter, który utrudnia realizację traktatowej zasady wolności przepływu siły roboczej i usług. Polski rząd złożył 3 października skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »