Kierowca, który myje cysternę albo sprząta lód z ciężarówki, wykonuje prace szczególnie niebezpieczne. Zobacz, jakie w takim przypadku obowiązki ma jego pracodawca, w tym – jak należy zabezpieczyć kierowcę.
Polskie prawo pracy zobowiązuje pracodawcę do przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy w firmie i do jej udokumentowania. Wymagania prawne odnoszące się do oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy zawarte są w następujących przepisach:
Kodeksie pracy,
rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przez ryzyko zawodowe rozumie się prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy.
Ocena ryzyka zawodowego polega na analizowaniu ryzyka i wyznaczeniu jego dopuszczalności, a celem oceny ryzyka jest możliwość podjęcia przez pracodawcę odpowiednich kroków, które zapewnią pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Przeczytaj także:
Jak oceniać ryzyko zawodowe podczas pracy na cysternie w trakcie rozładunku i załadunku towaru. Jakie zabezpieczenia obniżające poziom ryzyka należy stosować?
Z artykułu dowiesz się:
Przewoźnicy, którzy podczas transportu drogowego zbyt często łamią przepisy dotyczące czasu pracy kierowców, będą kontrolowani w pierwszej kolejności. Tak wynika z projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego nowego systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy. Nowy wzór będzie stosowany od 2024 r.
Nowe rozporządzenie wprowadza zasadę, zgodnie z którą ustalenie ryzyka występowania naruszeń następować będzie na podstawie analizy wyników kontroli drogowych. Sprawdź pozostałe zmiany.
Zgodnie z art. 226 Kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek oceny i udokumentowania ryzyka zawodowego oraz poinformowania pracownika o wyniku tej oceny. Dotyczy to również pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy.
Zaniechanie tego obowiązku jest wykroczeniem związanym z przepisami BHP, za które pracodawcy grozi grzywna od 1.000 zł do 30.000 zł. Organem właściwym do przeprowadzenia kontroli w tym zakresie oraz ewentualnie do nałożenia grzywny w razie stwierdzenia uchybień pracodawcy jest Państwowa Inspekcja Pracy.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »