Przeczytaj także:
Minister finansów zmienił rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Monitoringiem objęto towary z pozycji ex CN 2711 (propan, butan i mieszaniny propanu oraz butanu), bez względu na ich ilość w przesyłce. Tym samym systemem monitorowania zostanie objęty przewóz gazu płynnego LPG.
Ministerstwo Finansów opublikowało wczoraj nowe rozporządzenie w sprawie zgłoszeń przewozu towarów. Główną zmianą jest objęcie systemem monitorowania oprócz transportu drogowego - również przewozów kolejowych. Przepisy wchodzą w życie od dziś czyli od 7 sierpnia br.
Monitoring wizyjny jest inwazyjną formą przetwarzania danych osobowych i jako taki powinien podlegać szczególnej weryfikacji przez administratora potrzeby jego stosowania i konieczności zabezpieczenia oraz kontroli przez organy kontrolne.
Nową, uchwaloną 10 maja 2018 r., ustawą o ochronie danych osobowych znowelizowano przepisy sektorowe dotyczące monitoringu wizyjnego stosowanego przez pracodawców, placówki oświatowe oraz jednostki samorządu terytorialnego. Weszły one w życie 25 maja 2018 r., a więc w dniu rozpoczęcia stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, czyli RODO. Ustawodawca nie przewidział w tym przypadku szczególnych okresów przejściowych na dostosowanie się do nowych regulacji. Tymczasem u administratorów zrodziły one wiele wątpliwości interpretacyjnych i obawy o możliwość nałożenia przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych kar finansowych za niespełnienie ciążących na nich obowiązków. Dodatkowo administratorzy reprezentujący inne sektory i branże, dla których w przepisach sektorowych nie określono zasad prowadzenia monitoringu, mają wątpliwości co do podstaw prawnych prowadzenia systemów wideonadzoru.
Przypominamy, że od jutra 14 czerwca gr. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Sprawdź, jakie zmiany przewiduje. Monitorowaniem został objęty wywóz leków, wzrosły też kary za nieuzupełnienie zgłoszenia, a fikcyjny tranzyt będzie karany grzywną w wysokości 100 tys. zł.
Po paliwach, alkoholu, suszu tytoniowym i niektórych olejach przyszła kolej na oleje opałowe. Będą one rejestrowane w urzędzie skarbowym i w rejestrze SENT.
Monitoring przewozów został wprowadzony ponieważ grupy przestępcze wprowadzały oleje smarowe do obrotu jako paliwa. Dzięki nowej ustawie „produkcja” smarów spadła z 29 mln ton do realnych 7 mln ton. Geolokalizacja ma jeszcze bardziej uszczelnić system. Ma być ona wdrażana „bezkosztowo” dla przedsiębiorców. Czy na pewno?
Ministerstwo Finansów potwierdziło, że zmiana ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów obejmować będzie produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne. Monitorowaniu jednak zostaną poddane tylko te, które są zagrożone brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »