W 2020 roku inspektorzy GITD stwierdzili ponad 65 tys. przypadków naruszeń ustawy o transporcie drogowym. Blisko połowa z nich dotyczyła nieprawidłowości związanych z przestrzeganiem przez kierowców czasu pracy, a 35 proc. stanowiły błędy w używaniu urządzeń rejestrujących. Kluczowe w ich uniknięciu jest regularne szkolenie pracowników transportu.
Najczęściej występujące naruszenia wynikają z drobnych przekroczeń czasu jazdy oraz odpoczynku. Nieświadomy kierowca wychodzi z założenia, że niewielkie naruszenia do 15 minut nie niosą za sobą żadnych konsekwencji.Inne często występujące naruszenia wynikają z niewłaściwej obsługi tachografu. Kierowca często z roztargnienia zapomina wprowadzić symbol kraju, w którym rozpoczyna czy kończy pracę. Dlatego właśnie tak ważne jest szkolenie kierowców. Choć kary finansowe wynikające z błędnej obsługi tachografu nie są dotkliwe, to w połączeniu z częstotliwością - powodują poważne konsekwencje.
Z artykułu dowiesz się dlaczego - mimo grożących wysokich kar - kierowcy cały czas popełniają przewinienia w zakresie rejestrowania czasu pracy. Wyjściem z sytuacji są okresowe szkolenia dla kierowców i przypominanie im o codziennych obowiązkach związanych z obsługą tachografu.
Mimo wprowadzenia KREPTD nie ma zbiorczej informacji dotyczącej liczby prowadzonych postępowań w sprawie oceny dobrej reputacji, czy też ich wyników. Nie wiadomo więc dokładnie ile podmiotów utraciło dobrą reputację. Jest to niewątpliwie błąd całego systemu. Jednak o ilu podmiotach wiemy? Które organy mają prawo odbierać dobrą reputację? Jak można bronić się przed jej utratą?
Od trzech lat funkcjonuje baza naruszeń, do której trafiają informacje zarówno od organów licencyjnych jak i krajowych oraz zagranicznych służb kontrolnych - krajowy rejestr elektroniczny przedsiębiorstw transportu drogowego (KREPTD). W zasadzie we wszystkich krajach członkowskich podobne systemy działają od lat, a Polska była jednym z ostatnich krajów, które go wprowadziły. Warto także podkreślić, że jest on przystosowany do wymiany danych z innymi krajami członkowskimi UE w ramach ogólnoeuropejskiej bazy danych European Register of Road Transport Undertakings (ERRU).
Z artykułu dowiesz się:
Kto ma dostęp do rejestru?Co zawiera ewidencja przedsiębiorców?Co zawiera ewidencja naruszeń?Jakie informacje mają organy licencyjne?Jak wygląda sprawdzenie dobrej reputacji?Czy firma rokuje na poprawę?Ocena pod kątem dostępu do transportu Ile czasu na odwołanie?Czy utrata reputacji jest zasadna?
W Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) znajdują się dane o naruszeniach przepisów. Warto sprawdzić co ma na Ciebie GITD. Przedstawiamy jak to zrobić.
Od 13 lipca będą obowiązywały nowe zasady, dotyczące elektronicznego rejestru przewoźników KREPTD, prowadzonego przez GITD. Przyspieszą one wymianę informacji i zlikwidują niektóre luki. Starostowie szybciej będą wszczynali procedurę utraty reputacji.
Dane dotyczące przewoźników znajdujące się w Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD), będą dostępne dla wszystkich właściwych organów innych państw członkowskich. Tak wynika z nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Przepisy wejdą w życie 13 lipca br.
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Dotyczy on elektronicznego rejestru przedsiębiorców transportowych oraz osób zarządzających transportem KREPTD. Kraje unijne będą wymieniać się danymi z rejestrów przedsiębiorców.
Swój numer referencyjny przewoźnicy mogą pobrać z Krajowego Rejestrowi Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD). Jest on wymagany przy zgłoszeniach kierowców delegowanych do pracy na terytorium Francji.
Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) działa, ale nie można w nim sprawdzić informacji o wszystkich przewoźnikach.
30 listopada 2017 roku ma być uruchomiony elektroniczny rejestr firm transportowych KREPTD. Od tego momentu wszystkie służby kontrolne i organy licencyjne uzyskają dostęp do informacji o naruszeniach przepisów wykrytych w firmach transportowych. Co w związku z tym może Ci grozić?
W rejestrze będą gromadzone dane dotyczące działalności firm przewozowych. Mogą się tam także znaleźć informacje o przedsiębiorcach wykonujących przewozy na potrzeby własne, jeśli takie firmy mają wydane zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (licencję). Rejestr zostanie podzielone na trzy ewidencje:
• przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
• poważnych naruszeń, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia (WE) nr 1071/2009,
• osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi do czasu przywrócenia dobrej reputacji, zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009.
KREPTD będzie prowadzony przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego zakończył pracę nad podstawową wersją Systemu Teleinformatycznego „KREPTD” czy Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym będzie on udostępniony od 30 listopada 2017 r.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »