Przeczytaj także:
W Norwegii zarząd dróg publicznych nałoży karę za nielegalny kabotaż na miejscu kontroli, nie czekając na wynik postępowania wyjaśniającego. Oznacza to również, o czym już pisaliśmy, że nie tylko policja, ale też „drogowcy” - będą mogli karać kierowców. Nowy przepis zacznie obowiązywać od 1 marca 2024 r.
Inspekcja Transportu Drogowego prosi o przekazywanie jej informacji o wszelkich podejrzanych przewozach. Można je zgłaszać na specjalnie udostępnione w tym celu numery telefonów i e-maile.
Zdaniem TSUE transport pustych kontenerów pomiędzy terminalem kontenerowym a punktem załadunku/rozładunku towarów - nie może być uznany za przewóz kabotażowy. Wcześniej niemieckie służby potraktowały taki przewóz, jako nielegalny kabotaż i nałożyły karę w wysokości ok. 8,6 tys. euro. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczy przewozu pustych kontenerów z miejsca rozładunku/załadunku na terminal kontenerowy.
Jeżeli operacje kabotażowe wykonywane przez przewoźnika nie zostały w żadnym momencie przerwane operacją międzynarodowego transportu drogowego z jednoczesnym dostarczeniem towaru do Niemiec, oznacza to - że kabotaż został wykonany z naruszeniem przepisów wspólnotowych oraz wewnętrznych przepisów w przyjmującym państwie członkowskim, czyli w Niemczech.
- to przewóz ładunków pomiędzy dwoma krajami przez przewoźnika niemającego siedziby w żadnym z tych państw.
- to termin stosowany w transporcie drogowym i morskim, odnoszący się do przewozu osób lub towarów między punktami wewnętrznymi w ramach danego kraju przez zagraniczny środek transportu. Kabotaż odnosi się zazwyczaj do sytuacji, w której zagraniczne przedsiębiorstwo transportowe wykonuje przewozy na terenie innego kraju niż jego siedziba.
Do kiedy należy złożyć informację podsumowującą VAT UE?
Czy kabotaż podlega VAT w Polsce, w jakiej stawce?
Czy odbiór towarów w porcie w Szwecji to kabotaż?
Przewóz pustych palet to nie kabotaż
Dlaczego na kabotaż za granicą można wystawić polską fakturę VAT?
Z jaką stawką należy wystawić fakturę za kabotaż?
Norweski Parlament pracuje nad wdrożeniem przepisów, które mają ułatwić kontrolę i nakładanie kar za nielegalny kabotaż. Niewykluczone, że w trakcie prac podniesione zostaną też stawki kar.
W norweskim parlamencie trwają prace nad wdrożeniem przepisów mających na celu ułatwienie kontroli i nakładania kar za nielegalny kabotaż. Kary będą mogli nakładać inspektorzy terenowi Norweskiego Zarządu Dróg. Obecnie wynosi ona od 11 tys. do 22 tys. zł. Sprawdź pozostałe zmiany.
Szwecja przyjęła skrajnie niekorzystną dla przewoźników interpretację przepisów pakietu mobilności, dotyczących kabotażu. Kontrolujący przyjęli zasadę, że jeden dokument przewozowy oznacza jedną operację transportową.
Komisja Europejska odstąpiła od nałożenia na duńskiego przewoźnika kar za domniemany nielegalny kabotaż. Okazało się, że firma, w ramach tych przewozów, transportowała jedynie puste palety. W związku z tym, że przewóz palet nie może być uznany za kabotaż, odstąpiono, w tym zakresie, od nałożenia kary na firmę. Przewoźnik duński musi jednak zapłacić karę za inne nielegalne kabotaże.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »