Filtruj treść
Filtruj

dobra reputacja przewoźnika

Odwołanie od utraty dobrej reputacji

Odwołanie od utraty dobrej reputacji

Złożenie odwołania od decyzji o utracie dobrej reputacji nie jest trudne. Składa się je w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji - do organu wyższej instancji (ale za pośrednictwem organu I instancji). W teorii wystarczy jednozdaniowe odwołanie – które wstrzymuje wykonanie decyzji. Ale w praktyce warto dobrze przygotować uzasadnienie dla tego odwołania, w którym należy wskazać okoliczności mające wpływ na ocenę dobrej reputacji, takie jak: dokonaną poprawę sytuacji w przedsiębiorstwie, niewielką ilość naruszeń w stosunku do liczby zatrudnionych kierowców, interes społeczny kontynuacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę (utrata pracy przez kierowców), opinię organizacji zrzeszającej przewoźników, a także dokumentację wskazującą na prawidłową organizację pracy i dyscyplinę pracy w przedsiębiorstwie. Organ musi wziąć pod uwagę wszystkie te okoliczności i się do nich odnieść. Uwaga: pominięcie wskazanych przez przedsiębiorcę dokumentów mogłoby stanowić podstawę do wydania decyzji, że dobra reputacja przewoźnika pozostaje nienaruszona.

Jak po „naruszeniu” ratować dobrą reputację? Uwaga KE pracuje nad „ratingami”

Jak po „naruszeniu” ratować dobrą reputację? Uwaga KE pracuje nad „ratingami”

Dobra reputacja to podstawowy warunek, dzięki któremu przedsiębiorca może wykonywać zawód przewoźnika drogowego. Powodów, dla których transportowcy tracą ten status jest wiele. W większości zależy to od liczby i wagi naruszeń, których dopuścili się kierujący pojazdami transportowymi. Jak podaje GITD w 2020 r. wykryto ponad 30 tysięcy naruszeń dotyczących czasu pracy i obowiązkowych przerw oraz aż 23 tysiące przypadki związane z nieprawidłową obsługą urządzeń rejestrujących. Część z tych naruszeń była zaliczana do najpoważniejszych, których popełnienie skutkuje nie tylko karą finansową, ale także możliwością wszczęcia postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika, a w konsekwencji - nawet zawieszeniem licencji. Do rozpoczęcia procedury wystarczy jedno najpoważniejsze naruszenie. Uwaga: Komisja Europejska pracuje nad wprowadzeniem „ratingu” dla firm, co to będzie?

Komisja Europejska pracuje nad zmianą klasyfikacji naruszeń. Do naruszeń, za które można stracić dobrą reputację, dołączą te związane z:

  • delegowaniem kierowców,
  • powrotem pojazdów i kierowców do kraju,
  • odpoczynkiem tygodniowym w kabinie,
  • zasadami kabotażu.

Rozwijany ma być też system ERRU, którego częścią jest KREPTD. Nowością w tym systemie ma być „rating przedsiębiorcy”, dający inspektorowi w czasie rzeczywistym szybką informację o skali naruszeń wykrytych w danej firmie

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

- co to jest dobra reputacja,

- za jakie naruszenia można utracić dobrą reputację,

- jak można się bronić przed jej utratą,

- co to jest „rating firm” – nad którym pracuje Komisja Europejska?

Dobra reputacja przy przewozach na potrzeby własne?

Dobra reputacja przy przewozach na potrzeby własne?

Wymóg dobrej reputacji odnosi się wyłącznie do firm transportowych, zaś firmy wykonujące przewóz na potrzeby własne zwolniono z obowiązku wyznaczenia zarządzającego transportem, jak i spełnienia warunku dobrej reputacji. Oczywiście takie firmy mogą wyznaczyć osobę zarządzającą transportem z certyfikatem, ale nie mają takiego obowiązku, a nawet jeżeli będzie zatrudniony, nie będzie on podlegał wymogom w zakresie dobrej reputacji. Jaka jest odpowiedzialność przy innych przewozach licencjonowanych? 

Pamiętajmy, że dokumentem uprawniającym do wykonywania przewozów NPW jest zaświadczenie na potrzeby własne. Już sam charakter tego dokumentu wskazuje, że potwierdza on jedynie formalny wymóg zgłoszenia przewozów do odpowiedniego organu. Nie trzeba spełniać dodatkowych warunków.

Firma nie może więc stracić swojego uprawnienia do wykonywania przewozów. Sprawa wygląda natomiast inaczej, jeśli firma wykonująca przewozy na potrzeby własne posiada zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencję. W takim przypadku zastosowanie będą miały przepisy dotyczące typowego transportu.

Często też zdarza się, że firma posiada zarówno licencję, jak i zaświadczenie na potrzeby własne. Wówczas wymóg karalności będzie się odnosił tylko do licencji, zaś w przypadku naruszeń transportowych, o tym czy ewentualne uchybienia trafią do rejestru KREPTD decydujące znaczenie będzie miał charakter przewozu.

 

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x