Filtruj treść
Filtruj

dane z tachografu cyfrowego

Jazda z tachografem: analogowym, cyfrowym oraz busem do 3,5 t. (bez tachografu)

Jazda z tachografem: analogowym, cyfrowym oraz busem do 3,5 t. (bez tachografu)

Kierowca pracuje w trybie mieszanym tzn. zarówno busem do 3,5 tony, a także ciężarówkami z tachografem analogowym oraz cyfrowym. Jak należy wypełnić urlopówkę, żeby zapewnić ciągłość zapisu danych?

Prowadzenie pojazdów z różnymi tachografami, jak również jazda bez tachografu, wymaga szczególnej uwagi. Z jednej strony muszą tu być zachowane zasady używania wykresówek, z drugiej zaś przestrzegane muszą być zasady korzystania z karty kierowcy.

Podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie ciągłości zapisów. Ten element jest podstawowym zagadnieniem, który jest weryfikowany podczas każdej kontroli.

Na każdej kontroli kierowca musi posiadać przy sobie dane potwierdzające swoją aktywność z dnia kontroli oraz 28 dni wstecz. Oznacza to, iż przy każdym zakończeniu pracy na jednym pojeździe dokumenty kierowcy przechodzą wraz z nim do kolejnego.
Wykresówki są przypisane do kierowcy, a nie do pojazdu. Wobec tego zmiana pojazdu powoduje automatycznie wyjęcie wykresówki z tachografu analogowego i wożenie jej ze sobą podczas pracy na tachografie cyfrowym.

Warto pamiętać, że przy zmianie pojazdów wystąpi naturalna przerwa (np. trwająca 1-2 minuty), która musi być uzupełnione wpisami ręcznymi (manualnymi). W związku z tym – zegary na obydwu tachografach muszą być zsynchronizowane. Ponadto może pojawić się problem rejestracji w trybie ręcznym na wykresówce tych kilkuminutowych braków. Skala na tylnej stronie wykresówki jest określona co pół godziny i trudno jest precyzyjnie wykreślić brakujące kilka minut. W tachografie cyfrowym będzie już łatwiej wprowadzić te kilka brakujących minut, potrzebnych na przesiadkę.

Kopiowanie danych z tacho ciężarówki nieużywanej przez pół roku

Kopiowanie danych z tacho ciężarówki nieużywanej przez pół roku

Pytanie:  Przedsiębiorca wyłączył pojazd z eksploatacji, wymontowując również akumulatory, na ponad 6 miesięcy. W chwili sprzedaży nie było więc możliwe dokonanie odczytu tachografu za okres postoju. Czy ewentualna kontrola potraktuje przepisy literalnie - jako brak odczytu w okresie 90 dni kalendarzowych, czy uzna że przez ten okres nie było ani jednego dnia aktywności pojazdu? Wycofanie pojazdu z użytkowania nie musi przecież oznaczać natychmiastowej sprzedaży, ani też zdejmowania auta ze stanu majątkowego. Ale oba te przypadki powodują automatyczną przerwę w pozyskiwaniu danych z tachografu chociaż pojazd figuruje na stanie firmy.

Kwestię prawidłowej obsługi urządzeń kontrolo – pomiarowych, w tym między innymi pobierania danych z tachografu cyfrowego regulują przepisy europejskie.

Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 z 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, które określa minimalną częstotliwość czynności dotyczących wczytywania danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu cyfrowego.

Tachografy cyfrowe II gen

Webinar: Do kiedy należy wymienić tachograf na inteligentny II generacji?

Pakiet mobilności zobowiązał firmy transportowe do wymiany tachografów na inteligentne II generacji. Na szkoleniu wyjaśnimy - kto i kiedy będzie musiał wymienić obecny tachograf na nowy. Wskażemy także co inspektorzy będą widzieli podczas zdalnej kontroli przejeżdżających pojazdów i co trzeba wdrożyć w firmie, żeby przygotować się do nowych wymagań. Omówimy także kwestie związane z kartami do nowych tachografów. Wyjaśnimy także od kiedy nowe tachografy będą musiały być stosowane w busach oraz jak na przedsiębiorców wpłynie wydłużenie okresu kontrolnego. Po szkoleniu będziesz przygotowany do wprowadzenia do swojej floty pojazdów z nowymi tachografami.

'

Program szkolenia:  

  • wstęp
  • rodzaje urządzeń rejestrujących i wymiana tachografów  
  • korzyści z nowych rozwiązań   
  • różnice pomiędzy starymi i nowymi wersjami 
  • karty do nowych tachografów
  • wczytywanie danych z nowych tachografów
  • tachografy w busach
  • problemy z wdrożeniem nowych tachografów  

Korzyści ze szkolenia:

  • poznasz najważniejsze kwestie związane z wdrożeniem tachografów Smart 2,
  • dowiesz się, kiedy pojazdy twojej firmy będą musiały mieć zainstalowany tachograf nowej generacji,
  • unikniesz błędów w codziennej obsłudze nowych urządzeń,
  • dowiesz się, czy obecne karty będą nadawały się do nowych tachografów,
  • będziesz wiedział, jak wczytywać dane z nowych tachografów i kart kierowców,
  • dowiesz się jak będzie wyglądała zdalna kontrola tachografów nowej generacji.  

Adresaci szkolenia:

  • kierowcy,
  • właściciele firm przewozowych – transport i przewozy na potrzeby własne,
  • kadra zarządzająca transportem drogowym,
  • dyspozytorzy, planiści, specjaliści ds. kadr w transporcie drogowym.

Prowadzący:

Adam Gorgol - prawnik, pracownik służb kontrolnych transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem, doradca DGSA w przewozie towarów niebezpiecznych (ADR), ekspert z problematyki transportu drogowego, w tym czasu pracy kierowców. Doświadczony szkoleniowiec kierowców, kadry zarządzającej firm i funkcjonariuszy różnych organów kontrolnych transportu drogowego. Autor licznych publikacji dotyczącej tematyki transportowej, w szczególności obejmującej problematykę tachografów i czasu pracy kierowców.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x