Kierowca pracuje w trybie mieszanym tzn. zarówno busem do 3,5 tony, a także ciężarówkami z tachografem analogowym oraz cyfrowym. Jak należy wypełnić urlopówkę, żeby zapewnić ciągłość zapisu danych?
Prowadzenie pojazdów z różnymi tachografami, jak również jazda bez tachografu, wymaga szczególnej uwagi. Z jednej strony muszą tu być zachowane zasady używania wykresówek, z drugiej zaś przestrzegane muszą być zasady korzystania z karty kierowcy.Podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie ciągłości zapisów. Ten element jest podstawowym zagadnieniem, który jest weryfikowany podczas każdej kontroli.Na każdej kontroli kierowca musi posiadać przy sobie dane potwierdzające swoją aktywność z dnia kontroli oraz 28 dni wstecz. Oznacza to, iż przy każdym zakończeniu pracy na jednym pojeździe dokumenty kierowcy przechodzą wraz z nim do kolejnego.Wykresówki są przypisane do kierowcy, a nie do pojazdu. Wobec tego zmiana pojazdu powoduje automatycznie wyjęcie wykresówki z tachografu analogowego i wożenie jej ze sobą podczas pracy na tachografie cyfrowym.Warto pamiętać, że przy zmianie pojazdów wystąpi naturalna przerwa (np. trwająca 1-2 minuty), która musi być uzupełnione wpisami ręcznymi (manualnymi). W związku z tym – zegary na obydwu tachografach muszą być zsynchronizowane. Ponadto może pojawić się problem rejestracji w trybie ręcznym na wykresówce tych kilkuminutowych braków. Skala na tylnej stronie wykresówki jest określona co pół godziny i trudno jest precyzyjnie wykreślić brakujące kilka minut. W tachografie cyfrowym będzie już łatwiej wprowadzić te kilka brakujących minut, potrzebnych na przesiadkę.
Przeczytaj także:
Obejrzyj także:
Kwestię prawidłowej obsługi urządzeń kontrolo – pomiarowych, w tym między innymi pobierania danych z tachografu cyfrowego regulują przepisy europejskie.
Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 z 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, które określa minimalną częstotliwość czynności dotyczących wczytywania danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu cyfrowego.
Już od 21 sierpnia 2023 r. w nowo rejestrowanych pojazdach będą montowane inteligentne tachografy II generacji. Są to urządzenia, które automatycznie rejestrują przekraczanie granic. Co jeszcze potrafią? Jakie konsekwencje dla przewoźników będzie miała ta zmiana?
Pakiet mobilności przewiduje, że od 21 sierpnia 2023 r. w nowo zarejestrowanych pojazdach będą instalowane tachografy rejestrujące załadunki i granice. Bez takiego tachografu nie będzie można korzystać ze zwolnienia z delegowania przy dodatkowych załadunkach i rozładunkach.
Pakiet mobilności zobowiązał firmy transportowe do wymiany tachografów na inteligentne II generacji. Na szkoleniu wyjaśnimy - kto i kiedy będzie musiał wymienić obecny tachograf na nowy. Wskażemy także co inspektorzy będą widzieli podczas zdalnej kontroli przejeżdżających pojazdów i co trzeba wdrożyć w firmie, żeby przygotować się do nowych wymagań. Omówimy także kwestie związane z kartami do nowych tachografów. Wyjaśnimy także od kiedy nowe tachografy będą musiały być stosowane w busach oraz jak na przedsiębiorców wpłynie wydłużenie okresu kontrolnego. Po szkoleniu będziesz przygotowany do wprowadzenia do swojej floty pojazdów z nowymi tachografami.
'
Program szkolenia:
Korzyści ze szkolenia:
Adresaci szkolenia:
Prowadzący:
Adam Gorgol - prawnik, pracownik służb kontrolnych transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem, doradca DGSA w przewozie towarów niebezpiecznych (ADR), ekspert z problematyki transportu drogowego, w tym czasu pracy kierowców. Doświadczony szkoleniowiec kierowców, kadry zarządzającej firm i funkcjonariuszy różnych organów kontrolnych transportu drogowego. Autor licznych publikacji dotyczącej tematyki transportowej, w szczególności obejmującej problematykę tachografów i czasu pracy kierowców.
W weekend tj. w nocy z 29 na 30 października przestawiamy zegarki na czas zimowy (z godziny 3 na godzinę 2). Co w sytuacji zmiany czasu letniego na zimowy powinni zrobić kierowcy, aby mieć pewność, że ewidencja czasu pracy będzie poprawna, a co najważniejsze zgodna z prawem? Czy w nocy z soboty na niedzielę mogą jechać o godzinę dłużej? Do kiedy będziemy przestawiać zegarki? Sprawdź.
Zmiana czasu z letniego na zimowy wydaje się mało istotną sprawą, ale brak jej zaznaczenia na wykresówce może stać się podstawą dla Inspekcji Transportu Drogowego do nałożenia mandatu na kierowcę (100 zł za każdą wykresówkę, ale nie więcej niż 1000 zł). Warto, aby osoby zarządzające firmą transportową i spedytorzy uświadamiali swoich kierowców o konieczności wprowadzenia ewentualnych zmian. W szczególności dotyczy to pojazdów, które są wyposażone tachografy analogowe.
Z artykułu dowiesz się:
Ile lat jeszcze będziemy zmieniać czas w zegarach?
Co ma zrobić kierowca, który w nocy jest akurat w trasie?
Jak zmienić czas na tachografie analogowym?
Czy trzeba zmieniań ustawienia czasu na tachografie cyfrowym?
Kupiliśmy samochód z tachografem cyfrowym, a kierowca przejechał po zakupie ok. 400 km do siedziby naszej firmy oraz później do serwisu oddalonego o ok. 10 km bez legalizowanego tachografu i bez karty kierowcy. Czy możemy być za to ukarani? Drugie pytanie dotyczy tego, że tachograf mamy już po legalizacji, ale nie wyjeżdżamy autem poza teren firmy. Czy możemy jeździć po naszym zakładzie bez karty kierowcy w tachografie?
Przedmiotowe zagadnienie składa się z dwóch kwestii: pierwsza dotycząca sprawdzenia okresowego/kalibracji pojazdu (potocznie legalizacji tachografu cyfrowego) zaś druga dotyczy możliwości wykonywania przejazdów po zamkniętym terenie bez karty kierowcy (tylko po terenie firmy). W celu usystematyzowania odpowiedzi wyjaśnijmy najpierw pierwszą kwestię.
Kiedy wykonać kalibrację tachografu po zakupie ciężarówki?
Czy można jeździć po terenie zamkniętym bez tachografu?
Jeśli kierowca wykonuje tylko przewozy zwolnione z obowiązku stosowania tachografu, nie musi także wykonywać wpisów manualnych za aktywności przypadające przed przewozem. Uwaga: inaczej będzie, gdy czasem jeździ z tachografem.
Wielu przedsiębiorców ma przekonanie, że w pojazdach WUKO albo specjalistycznych samochodach pogotowia technicznego wykorzystywanych w spółce wodociągowej nie trzeba montować tachografów ani używać kart kierowców. Nie zawsze tak będzie.
Służby kontrolne w krajach Unii Europejskiej rozpoczęły testowanie urządzeń, które wykorzystują DSRC (Dedicated Short-Range Communication). Jest to technologia zdalnego sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów. W praktyce dotyczy do ciężarówek wyprodukowanych pod czerwca 2019 roku, ze smart tachografami pierwszej generacji. Inspekcje drogowe mają czas do sierpnia 2024 r. na wyposażenie się w urządzenia umożliwiające zdalny odczyt.
Technologia DSRC ma zastosowanie w praktyce od czerwca 2019 roku, kiedy zaczęto montować w nowych pojazdach ciężarowych smart tachografy pierwszej generacji. Od tego czasu każda nowa ciężarówka ma antenę, która umożliwia zdalne pobranie danych z tachografu przez służby kontrole wyposażone w odpowiednie urządzenia i oprogramowanie komunikację z urządzeniem używanym przez służby kontrolne i pobieranie danych.
Jak zostanie potraktowany przez służby kontrolne brak sczytania danych z karty kierowcy w terminie 28 dni? Otóż, obowiązujące przepisy przewidują możliwość odstąpienia od sankcjonowania w przypadku wystąpienia wyjątkowych okoliczności. Za taką wyjątkową okoliczność może być uznana sytuacja zagrożenia koronawirusem.
Zeznania kierowców czy innych osób nie mogą ani zastąpić ani podważyć danych rejestrowanych na bieżąco na wykresówkach i kartach pracy. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 13 listopada 2019 r. Co wynika z tego orzeczenia? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »