Kierowca musi zrobić przerwę w pracy najpóźniej po 6 godzinach pracy. Nie ma znaczenia, czy przerwa jest odbierana w całości, czy podzielona na części. Nie wolno zacząć ostatniej części przerwy później niż po 6 godzinach pracy.
Tu znajdziesz cały nr 2 w formie podcastu do wysłuchania
Może się zdarzyć, że pomiędzy jedną częścią przerwy a drugą czas jazdy niespodziewanie się wydłuży i kierowca skorzysta z odstępstwa. Zobacz na prostej grafice, jak sobie poradzić w takiej sytuacji.
Kierowcy często pracują w systemie 8 tygodni w trasie i 2 tygodnie wolnego (8/2).
Częsty jest też system: 4 lub 3 tygodnie w trasie i tydzień wolnego (4/1 lub 3/1).
Czy tacy kierowcy oprócz wolnego między wyjazdami mają jeszcze prawo do urlopu?
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z najnowszymi zmianami prawnymi w zakresie czasu pracy kierowców oraz innych regulacji transportowych wynikających z aktualnej sytuacji epidemiologicznej oraz związanych z wojną na Ukrainie. Powiemy między innymi, jakie regulacje zaczną obowiązywać od maja tego roku, oraz wyjaśnimy, jak mają się do tego przygotować przewoźnicy posiadający w swojej flocie pojazdy o DMC powyżej i poniżej 3,5 tony. Przedstawimy również kalendarium zmian w przepisach, oczekujących na wejście w życie.
Od 29 maja br. zaczną obowiązywać zmiany w zakresie prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Wyjaśniamy na czym polega różnica pomiędzy ewidencją pełną, a uproszczoną. Omawiamy przypadki - w których dla kierowcy nie trzeba prowadzić odrębnej ewidencji nieobecności w pracy. Zapraszamy do oglądania.
Celem bezpłatnego szkolenia jest przedstawienie najnowszych zmian przepisów w zakresie: czasu pracy kierowców, transportowania pojazdami do i pow. 3,5 t. Szkolenie odbędzie się 12 maja br., a uczestnicy będą mogli zadawać pytania za pośrednictwem czatu.
Wyłączenia w rozporządzeniu i ustawie
W treści rozporządzenia 561/2006 (określającego maksymalny czas prowadzenia pojazdów oraz minimalny czas przerw i odpoczynków) oraz rozporządzenia 165/2014 (określającego zasady rejestrowania czasu pracy na tachografie) znajduje się szereg wyłączeń z obowiązku przestrzegania tych przepisów.
Rzeczone wyłączenia są spójne, przez co należy rozumieć, że wyłączenia z zakresu stosowania rozporządzenia 561/2006 będą tożsame do tych wynikających z rozporządzenia 165/2014.
Wyłączenia z zakresu użytkowania tachografu i stosowania się do norm określających czas prowadzenia pojazdu i okres odpoczynków znajdują się w art. 3 i art. 13 rozporządzenia 561/2006.
Z artykułu dowiesz się:
Jakie są wyłączenia z przepisów dla kierowców firm wod-kan?
Jak ewidencjonować czas pracy kierowców firm wodno-kanalizacyjnych?
Jakie zezwolenie (licencję transportową, NPW) musi posiadać firma wod-kan?
Jeśli kierowca wyjeżdża w nocy, musi pilnować 10-godzinnego limitu. Ważne jest też, kiedy kończy się 24-godzinny okres rozliczeniowy. Cały odpoczynek musi się mieścić w 24 godzinach od wyjazdu.
Odpoczynek kierowcy, który jeździ z tachografem, musi trwać minimum 9 godzin. Ponadto muszą się one wszystkie zmieścić w okresie 24 godzin od rozpoczęcia pracy. To znaczy, że wszelkie aktywności od momentu rozpoczęcia pracy do rozpoczęcia odpoczynku mogą trwać nie więcej niż 15 godzin. Rzecz jasna, nie trzeba za każdym razem wykorzystywać tych 24 godzin – 9-godzinny odpoczynek można zrobić wcześniej.
Pakiet mobilności przewiduje sporo zmian w zakresie czasu pracy kierowców. Najważniejsze z nich dotyczą odpoczynków kierowców oraz ich powrotów do bazy firmy bądź miejsca zamieszkania. Na jakie nowe obowiązki musisz się przygotować?
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym. Zmiany będą dotyczyły szkoleń kierowców, a więc kwalifikacji wstępnej i okresowej. Zmienić mają się programy szkolenia, miejsce przeprowadzania egzaminów, a także dokumentacja związana ze szkoleniami. Uwaga - to na razie projekt!
Ile wynosi czas pracy kierowcy w następujących krajach UE: Niemczech, Francji, Hiszpanii i Portugalii. Jak długo służby kontrolne mogą żądać dokumentów dotyczących rejestracji czasu pracy pojazdem ciężarowym o dmc poniżej 3,5 tony? Jakie dokumenty musi mieć przy sobie kierowca, który jest równocześnie właścicielem firmy?
Mam pytanie o przewóz betonu ciężarówkami z tachografami analogowymi: jak się rzecz ma z tachografami analogowymi? Dużo betonowozów ma jeszcze tachograf analogowy – i jak wtedy stosować to wyłączenie a zarazem rozliczać czas pracy kierowców? Czy znów trzeba tworzyć odrębne ewidencje czasu pracy ?
Zatrudnienie nowego kierowcy zwykle wiąże się z koniecznością uzupełnienia przerw od ostatniego wylogowania się z tachografu. Sprawdź jak prawidłowo udokumentować nieprowadzenie pojazdu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »