Nadchodzą kolejne zmiany w monitorowaniu przewozów

Barbara Błach-Bujak

Autor: Barbara Błach-Bujak

Dodano:
logobdbkp

Chociaż ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów właściwie dopiero co zaczęła obowiązywać, już szykują się w niej zmiany. Dnia 31 lipca 2017 r. rząd przyjął projekt zmiany dotychczas obowiązującej ustawy. Jeszcze dobrze przewoźnicy nie okrzepli w nowo narzuconych obowiązkach, a już będą musieli zaakceptować kolejne.

Chociaż mogłabym napisać o błędach legislacyjnych pewnie całą książkę to jednak ważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorcy na pewno jest to, z czym te wszystkie zmiany się wiążą. I jak nie zwariować w tym chaosie? O dziwo dość szybko przyszło z pomocą Ministerstwo Finansów.

Bez betonu lanego

Ze względu na nieprecyzyjne przepisy ustawy w obowiązującym brzmieniu, Ministerstwo wyjaśniało, że ustawa nie obowiązuje w przypadku przewozu betonu gotowego do wylania, ale z kolei systemowi monitorowania drogowego podlega przewóz towarów objętych wybranymi 6-cyfrowymi podkategoriami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla obrotu krajowego albo 4-cyfrowymi pozycjami Nomenklatury Scalonej (CN) dla przewozu przez terytorium kraju, w obrocie wewnątrzwspólnotowym i obrocie wyrobami akcyzowymi. Dużo niejasności pojawiło się również przy oleju rzepakowym. Pierwotnie przewóz tego towaru miał być objęty ustawą, ostatecznie jednak z tego zrezygnowano, ale prawie nikt nie wycofał się z wcześniej przekazywanych przedsiębiorcom informacji. Stąd i do tej kwestii przewoźnicy mieli sporo pytań. Wyjaśnione zostało, że przewóz ten nie jest objęty ustawą. Na marginesie zaznaczyć należy, że jak już wszyscy upewnili się, że przewozu tego towaru nie trzeba rejestrować, znowu pojawia się informacja, że jednak trzeba będzie. Czy ostatecznie przepisy w tym zakresie zostaną znowelizowane – zobaczymy.

Uwaga

W razie wątpliwości Ministerstwo udostępnia w formacie pdf wykaz towarów objętych ustawą. Każdy przewoźnik może sprawdzić je tutaj: https://puesc.gov.pl/web/puesc/e-przewoz.

Rejestracja w systemie elektronicznym

Bardzo dużo problemów jest również z rejestracją w elektronicznym systemie. I tutaj mamy pomoc: na stronie Ministerstwa udostępniono krok po kroku w formie przejrzystych slajdów, oficjalną instrukcję wypełniania zgłoszeń - puesc.gov.pl/web/puesc/sent-szkolenia. Zamieszczone na stronie Ministerstwa filmiki zdecydowanie ułatwiają proces zgłoszenia. Jeśli pomimo udogodnień i pomocy, która jest oferowana przez Ministerstwo, przewoźnik nadal ma wątpliwości należy skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy.

Przed nami kolejne zmiany w ustawie. W tym miejscu od razu zaznaczenia wymaga, że póki co powstał tylko projekt, a mając w pamięci zmiany wprowadzane do wcześniejszego projektu ustawy, zanim zaczęła ona obowiązywać w jej ostatecznym brzmieniu, można spodziewać się dużej ilości zmian do samego końca procesu legislacji. Na szczęście po to mamy tzw. vacatio legis, żeby można było zapoznać się z tekstem faktycznie uchwalonej ustawy, zanim ta zacznie obowiązywać. Dopóki nie ma podpisu prezydenta, wszystkie rozważania to tylko spekulacje. Od dnia ogłoszenia zmiany ustawy w Dzienniku Ustaw będziemy mieli 14 dni na dostosowanie się do zmian, a do części o karach będziemy mogli przygotowywać się aż 3 miesiące. Takie właśnie terminy są na ten moment podawane jako okresy przejściowe od publikacji ustawy do czasu jej obowiązywania.

Dane geolokalizacyjne

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, proponowane zmiany uzupełnią system o drugi komponent, tj. o dane geolokalizacyjne, na które składać się mają w szczególności: dane przekazywane z lokalizatorów oraz zewnętrznych systemów lokalizacji w postaci współrzędnych geograficznych dotyczących położenia środka transportu, daty i godziny pozyskania tych współrzędnych, daty i godziny zatrzymania środka transportu oraz numeru lokalizatora albo urządzenia. Zmiany te mają na celu zapewnienie bardziej skutecznego funkcjonowania i lepszego monitorowania (kontroli) przewozu towarów. Po ich wprowadzeniu system monitorowania drogowego przewozu towarów będzie składał się z dwóch podstawowych elementów: teleinformatycznego rejestru (będą w nim przetwarzane i gromadzone dane geolokalizacyjne pozyskane z lokalizatora lub zewnętrznego systemu lokalizacji) oraz telekomunikacyjnego urządzenia końcowego (wyposażonego np. w moduł GPS) z oprzyrządowaniem i oprogramowaniem, umożliwiającym bieżące nadzorowanie trasy przewozu towarów. W nowych przepisach na przewoźnika nałożony ma być obowiązek uzupełnienia zgłoszenia przewozu towaru o indywidulany numer lokalizatora albo urządzenia zainstalowanego w środku transportu. Przewoźnicy, którzy nie mają własnych narzędzi służących monitorowaniu swojej floty samochodowej, będą mogli skorzystać z aplikacji, którą trzeba będzie zainstalować np. na smartfonie posiadającym nawigację GPS. Aplikacja będzie udostępniana bezpłatnie przez Krajową Administrację Skarbową.

Na ten moment Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej zaaprobowanie projektu ustawy i kierunku, w którym chce rozwijać wprowadzanie pakietu przewozowego. Należy się spodziewać, że wkrótce parlament wróci do obradowania nad ustawą i już za niedługo pojawią się nowe przepisy.

Barbara Błach-Bujak

Autor: Barbara Błach-Bujak

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym, autorka publikacji naukowych oraz wieloletni prelegent prowadzący szkolenia z tematyki prawa transportowego, aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Krakowie, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kancelaria Prawna Błach Dynerowicz Bujak w Krakowie www.bdbkp.pl

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Wzory dokumentów

Szybko przygotuj i wypełnij bezpłatnie każdy dokument, jakiego potrzebujesz: od dokumentacji ZUS, po umowy pracownicze, od PIT- ów po dokumenty transportowe. Wyszukujesz dokument, widzisz wzór, jak go wypełnić, edytujesz, drukujesz, gotowe. Jeszcze nigdy sporządzanie dokumentów nie było tak proste. Zobacz i przekonaj się sam!

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

Polecamy

Nowość wydawnicza

Biblioteka prawa transportowego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

© 2016 Portal Transport-expert.pl
Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.

Sprawdź nasz portal - testuj przez 7 dni za darmo

Aktualności i porady ekspertów

Wzory dokumentów

E-biblioteka z raportami

Załóż konto testowe x
wiper-pixel